Przejdź do serwisu tematycznego

LPR Legwan na testach w WITPiS

Spółka Rosomak zaprezentowała w Centrum Badawczo-Testowym Wisła, Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, dwa Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze Legwan, czyli spolonizowane KIA KLTV.

W środę, 19 czerwca 2024, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) poinformował, że wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich zaprezentowała w Centrum Badawczo-Testowym Wisła dwa Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze Legwan, czyli spolonizowane KIA KLTV.

Zdjęcia: WITPIS

Prezentacja statyczna odbyła się podczas konferencji Eksplobalis_2024, a oficjalny pokaz dynamiczny odbył się w dniach 4-5 czerwca 2024 w Centrum Badawczo-Testowym Wisła, wchodzącym w skład WITPiS z Sulejówka.

Latem br. pojazdy LPR Legwan przejdą badania trakcyjne i testy weryfikujące spełnienie zadeklarowanych charakterystyk taktyczno-technicznych w celu uzyskania homologacji. W ramach testów jeden z pojazdów zostanie poddany ostrzałowi, aby potwierdzić jego odporność balistyczną (wcześniej podobne testy przeprowadziła południowokoreańska Agencja Obrony ds. Technologii i Inspektoratu Jakości DTaQ).

Miejscem, w którym zostaną wykonane wyżej wymienione badania pojazdu będzie nowopowstałe Centrum Badawczo-Testowe Wisła Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej. Wyposażone w najnowocześniejszą aparaturę badawczą, centrum przeprowadzi kompleksowe testy i weryfikacje pojazdów LPR Legwan.

Należy dodać, iż dzięki zaawansowanym metodom badawczym prowadzonym w WITPiS, polskie Siły Zbrojne dysponują sprzętem o najwyższych standardach jakości i bezpieczeństwa, co sprzyja podnoszeniu zdolności operacyjnych Wojska Polskiego i obronności kraju.

Przypomnijmy, że pierwsze pojazdy z Korei dotarły do spółki Rosomak 16 kwietnia br. Jeden z nich został następnie zaprezentowany podczas III Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE (w hali F), które odbyły się w dniach 23-25 kwietnia br. pod patronatem Grupy WB w Targach Kielce. 9 maja br. spółka Rosomak informowała o rozpoczęciu szkolenia dla pracowników zakładu w zakresie budowy i obsług tych pojazdów.

Dostarczono pojazdy w wersji opancerzonej, które według producenta zapewniają ochronę załogi i pasażerów na poziomie 2 (7,62 mm x 39 API) lub 3 (7,62 mm x 51 AP) według STANAG 4569 oraz wyposażone w obrotowy uchwyt (obrotnicę) umożliwiający montaż karabinu maszynowego kal. 7,62 lub 12,7 mm lub automatycznego granatnika kal. 40 mm. Jak widać, zgodnie z zapowiedziami, otrzymały nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego odbiorcy.

Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 została zawarta umowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ – Rosomak na dostawę blisko 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan w układzie jezdnym 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024-2030. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mld zł brutto. Pierwszy demonstracyjny egzemplarz zaprezentowano na zeszłorocznym MSPO w Kielcach. Wóz już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat Rosomak planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP.

Legwan napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB o mocy 225 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów, system centralnego pompowania kół oraz system run-flat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy Waran 4×4.

Wideo:

Źródło: WITPiS

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X