16 lutego amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że została wybrana przez dowództwo wojsk lądowych (US Army) na głównego integratora modułowego systemu obrony aktywnej pojazdów opancerzonych, opracowywanego w ramach programu MAPS (Modular Active Protection System). Do 2023 powinny zostać zakończone testy nowej architektury, która zwiększy bezpieczeństwo załóg czołgów, bojowych wozów piechoty i transporterów opancerzonych.

US Army wybrała spółkę Lockheed Martin jako głównego integratora modułowego systemu obrony aktywnej pojazdów opancerzonych w ramach programu MAPS (Modular Active Protection System) / Grafika: Lockheed Martin

US Army wybrała spółkę Lockheed Martin jako głównego integratora modułowego systemu obrony aktywnej pojazdów opancerzonych w ramach programu MAPS (Modular Active Protection System) / Grafika: Lockheed Martin

Lockheed Martin, na mocy wcześniejszego porozumienia z US Army, od 2014 pracuje nad jednostką sterującą przyszłego systemu MAPS. Dzięki modułowej konstrukcji i otwartej architekturze, system będzie mógł zostać zintegrowany z różnymi czujnikami i efektorami, tak aby wojsko mogło wybrać najefektywniejsze rozwiązanie, które będzie docelowym systemem ASOP na obecnych i przyszłych platformach opancerzonych, zdolnym do wykrywania, śledzenia i niszczenia głowic kumulacyjnych granatników przeciwpancernych i przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk).

W ramach umowy, w ciągu 36 miesięcy Lockheed Martin dostarczy pięć zestawów jednostek sterujących MAPS, tzw. zestawów podstawowych z opcją na 20 kolejnych. Będą one testowane na czołgach M1A2 Abrams, bojowych wozach piechoty M2A3 Bradley, kołowych transporterach opancerzonych ICV Stryker i nowych gąsienicowych transporterach opancerzonych AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle). Kontrakt obejmuje również opracowanie podstawowego zestawu ochrony pojazdów poza zasięgiem działania ASOP (wokół pojazdu), taką jak ochrona dna kadłuba przed eksplozją miny czy improwizowanego ładunku wybuchowego (Seryjny AMPV gotowy do przekazania US Army, 2020-09-03).

David Rohall, kierownik programu Advanced Ground Vehicle Systems w Lockheed Martin powiedział, że od zawarcia porozumienia w 2014, podstawowy zestaw jednostki sterującej MAPS został zaprezentowany w kilku demonstracjach. Zaznaczył gotowość spółki do wsparcia integracji i testów na różnych pojazdach, co będzie ostatnim krokiem przed podjęciem formalnej decyzji o wdrożeniu MAPS.

Warto wspomnieć, że w ramach wcześniejszych prób, w 2018 testowano ASOP klasy soft-kill Rapid Obscuring System (ROSY) z wyrzutniami granatów dymnych kal. 40 mm, opracowany przez American Rheinmetall Munitions. Następnie w 2019 poddawano próbom ASOP klasy soft-kill Raven od BAE Systems oraz Iron Fist Light (IFL) od Elbit Systems wraz z General Dynamics Ordnance and Tactical Systems (GD-OTS) jako integratorem, a pod koniec roku zamówiono zestawy StrikeShield od Rheinmetall Protection Systems (StrikeShield dla US Army, 2019-12-03; AUSA19: BAE prezentuje Raven, 2019-10-17; Bradley z Iron Fist, 2019-01-08; ASOP dla wozów bojowych US Army, 2018-03-05).

Ponadto, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, na potrzeby zwiększenia ochrony załóg czołgów M1A2 SEPv2 Abrams, zakupiono zestawy systemu obrony aktywnej pojazdów Trophy HV (ASPRO-A) typu hard-kill, które dostarczyły izraelska spółka Rafael Advanced Defense Systems i amerykańska Leonardo DRS. O zakończeniu dostaw poinformowano 6 stycznia br. (Koniec dostaw Trophy dla US Army, 2021-01-07).