12 kwietnia 2018 koncern Lockheed Martin poinformował o zakończeniu programu testów w locie myśliwca wielozadaniowego 5. generacji F-35 Lightning II. Zakończyła się tym samym faza rozwoju i demonstracji systemów (SDD). Dzień wcześniej ostatni lot testowy opracowany dla US Navy, F-35C.
F-35C „CF-2” wykonał ostatni lot testowy uzbrojony w dwie bomby GBU-31 oraz dwa pociski rakietowe AIM-9X
Zakończenie testów w locie było okazją do podsumowania tej fazy programu. Adm. Mat Winter, dyrektor wykonawczy programu F-35, podkreślił, że od 15 grudnia 2006, gdy w powietrze wzbił się F-35A o nr „AA-1”, żaden z 19 testowych samolotów nie uległ wypadkowi. W tym czasie prototypy wszystkich wersji produkcyjnych wykonały ponad 9 200 lotów, spędzając w powietrzu łącznie 17 000 godzin. Podczas fazy SDD piloci testowi i nadzorujący z ziemi specjaliści przetestowali trwałość konstrukcji, oprogramowanie, systemy pokładowe i uzbrojenie wszystkich trzech wariantów F-35. Łącznie w badaniach brało udział ponad 1 000 inżynierów, techników i pilotów.
Ostatni lot na F-35C o nr „CF-2” w ramach fazy System Development and Demonstration (SDD) wykonał 11 kwietnia 2018 Peter „Wizzer” Wilson, główny pilot doświadczalny BAE Systems /Film i zdjęcie: Lockheed Martin
Ostatni lot na F-35C o nr „CF-2” w ramach fazy System Development and Demonstration (SDD) wykonał Peter „Wizzer” Wilson, główny pilot doświadczalny BAE Systems, oddelegowany do programu F-35. Odbył się w ośrodku doświadczalnym US NAVY w Patuxent River w stanie Maryland. Samolot wykonywał lot z dwoma bombami GBU-31 JDAM oraz dwoma pociskami rakietowymi powietrze–powietrze AIM-9X Sidewinder (Operacyjne F-35C w 2021, 2018-03-21).
W ramach programu podczas sześciu wyjść w morze wykonano ponad 1 500 pionowych startów i lądowań wariantu F-35B z pokładów lotniskowców. Ponadto, w czasie testów F-35B 183 razy odpalono różnego typu pociski rakietowe.