14 września na kanale YouTube amerykańskiej spółki Lockheed Martin została opublikowana interesująca animacja z bojowego użycia lotniczego systemu broni laserowej o kryptonimie TALWS (Tactical Airborne Laser Weapon System).
Lotnicze lasery, również zintegrowane np. z samolotami wielozadaniowymi F-35 Lightning II czy F-15C Eagle, mogą w przyszłości służyć do ochrony kluczowych statków powietrznych (High Value Airborne Assets, HVAA) takich jak m.in. tankowce, samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia (AWACS) czy samoloty rozpoznawcze dalekiego zasięgu. / Grafika: Lockheed Martin
Na filmie dwa samoloty wielozadaniowe F-16 uzbrojone w zasobniki z bronią laserową chronią powietrzny tankowiec KC-46A Pegasus przed atakiem rakietowym nieprzyjaciela. Co istotne, tankowiec jest wyposażony w czujniki podczerwieni, zdolne do pasywnego wykrywania i śledzenia zagrożeń takich, jak odpalenia pocisków rakietowych, w tym wypadku z okrętu nawodnego. Załoga KC-46A przekazała informację i dane o nadlatujących pociskach rakietowych, które następnie zostały porażone wiązką lasera światłowodowego z zasobników podkadłubowych F-16.
W poprzednim nagraniu wideo z 22 lipca br., traktującym o rozwoju systemów laserowych dla różnych platform, zaprezentowano warianty z użycia broni laserowej w zasobniku F-16 oraz na stałe zamontowanej w owiewce pod kadłubem samolotu wsparcia powietrznego AC-130. Oba miałyby być wyposażone w laser światłowodowy. Wykorzystuje on światłowód, który pełni funkcję zwierciadła wzmacniającego promień, w przeciwieństwie do lasera na ciele stałym, gdzie stosuje się szkło lub inny krystaliczny materiał stały (Testy AC-130J Block 30 , 2019-03-12).
Analiza
Warto przypomnieć, że 6 listopada 2017 Lockheed Martin otrzymał 26,3 mln USD (98,47 mln zł) od laboratorium badawczego sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) na rozwój demonstratora technologii lotniczego lasera SHiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator). Partnerm w tym projekcie jest spółka Boeing. Co ciekawe, pierwotnie wskazywano F-35 i F-15C jako pierwsze platformy do integracji z nowym uzbrojeniem. Później sugerowano możliwość testowania nowego rozwiązania na F-16C, F-16V Block 70, a nawet transportowych C-130J Super Hercules.
Na filmie dwa samoloty wielozadaniowe F-16 uzbrojone w zasobniki z bronią laserową chronią powietrzny tankowiec KC-46A Pegasus przed atakiem nieprzyjaciela z użyciem pocisków rakietowych. / Film: Lockheed Martin
3 maja 2019 AFRL poinformowało o przeprowadzeniu pierwszych prób naziemnych lasera SHiELD, który docelowo ma mieć moc od 10 do 50 kW. W przyszłości powinien zostać zastąpiony mocniejszym urządzeniem o mocy 100-150 kW. Testowany demonstrator był jednak na to zbyt ciężki i duży oraz wykazywał niezadowalający poziom odporności na warunki atmosferyczne. Dlatego równolegle trwają prace nad zminiaturyzowaną wersją, taką jak zaprezentowano na animacji wideo (Pierwsza próba lasera SHiELD, 2019-05-05, Demonstrator SHiELD do testów na F-15, 2018-03-21).
Niektóre sceny w nowej animacji zostały uwzględnione w innym wideo, opublikowanym 22 lipca, traktującym o rozwoju systemów laserowych dla różnych platform. / Film: Lockheed Martin
Zminiaturyzowany SHiELD miał zostać przetestowana na samolocie bojowym w 2021. Jednak według Jeffa Heggemeiera, menedżera programu SHiELD w AFRL, próba zostanie opóźniona do co najmniej 2023 z powodu wyzwań technicznych i komplikacji, które nastąpiły w wyniku pandemii COVID-19.
Program SHiELD obejmuje trzy podsystemy: STRAFE (SHiELD Turret Research in Aero Effects), czyli elektro-optyczny system kontroli wiązki promienia lasera, LPRD (Laser Pod Research & Development) – zasobnik, który zostanie zintegrowany z myśliwcem taktycznym, który będzie zasilał i chłodził system laserowy oraz LANCE (Laser Advancements for Next-generation Compact Environments), czyli system wysokoenergetycznej broni laserowej, który będzie służył do unieszkodliwiania celów.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.