Przejdź do serwisu tematycznego

Leopardy 2A7 na testach w Norwegii

Do Norwegii dotarły dwa niemieckie czołgi Leopard 2A7, które będą konkurować z południowokoreańskimi K2NO w ramach postępowania na następcę Leopardów 2A4NO.

9 stycznia br. w mediach społecznościowych pojawiło się nagranie wideo z odbioru w porcie w Oslo dwóch niemieckich czołgów Leopard 2A7, dostarczonych przez spółkę KMW (Krauss-Maffei Wegmann), które będą rywalizować z południowokoreańskimi K2NO w ramach postępowania na następcę 52 Leopardów 2A4NO. Konkurencyjne dwa egzemplarze K2NO zostały dostarczone przez Hyundai Rotem na testy ewaluacyjne 28 grudnia 2021 (K2NO na testach w Norwegii).

Do Norwegii dotarły dwa niemieckie czołgi Leopard 2A7, które będą konkurować z południowokoreańskimi K2NO w ramach postępowania na następcę Leopardów 2A4NO / Zdjęcie: ronkainen7k15 via Twitter

Zarówno Leopard 2A7 (który prawdopodobnie otrzyma oznaczenie 2A7NO), jak i K2NO, czyli zmodyfikowany K2 Heuk-Pyo (Black Panther) są oferowane w ramach Projektu P9360 (Prosjekt 9360 – Stridsvognkapasitet til Hæren), wcześniej znanego jako Projekt 2050. Oba modele zostały wybrane do testów 16 listopada 2020. Próby będą realizowane w garnizonie w Rena, leżącym we wschodniej Norwegii, w gminie Åmot, w okręgu Hedmark (Norwegia bliżej nowych czołgów).

Zgodnie z dotychczasowymi informacjami, wybór pomiędzy K2NO a Leopardem 2A7NO ma rozstrzygnąć się do końca 2022. Budżet programu wynosi 12-15 mld NOK (5,5-6,9 mld zł). Nowe wozy (w nieujawnionej jeszcze liczbie; nieoficjalnie 50-80 egzemplarzy) wejdą do uzbrojenia brygady północnej (Brigade Nord) w ramach jednego z nowych batalionów pancernych (Panserbataljonen), obok batalionów mobilnych zestawów obrony powietrznej i artylerii rakietowej dalekiego zasięgu.

Co ciekawe, Norwegia swego czasu rozważała modernizację swoich Leopardów 2A4NO (czyli eks-niderlandzkich 2A4NL) do standardu równoważnego 2A7, ale ostatecznie zrezygnowano z tych planów, na rzecz zakupu nowych pojazdów.

Modernizację do tego standardu przechodzą tymczasem starsze Leopardy niemieckie (w tym także zmagazynowane egzemplarze; obecne plany obejmują 328 egz., ale poprzedni rząd wnioskował o kolejne 80) i duńskie (44 2A7DK), natomiast fabrycznie nowe Leopardy 2A7HU zamówiły Węgry (w liczbie 44 egzemplarzy) (Pierwsze niemieckie Leopardy 2A7V w linii, Dania odbiera zmodernizowane Leopardy, Garaże dla węgierskich Leopardów).

Bazowy Leopard 2A7V charakteryzuje się dłuższą 120-mm armatą gładkolufową RH-120/L55A1 o zwiększonym ciśnieniu maksymalnym w przewodzie z 670 do 700 MPa (w miejsce L44), zamontowano także interkom HTK, system zarządzania polem walki (BMS) typu SSFrontline i radiostację L3 Harris RF-7800H-MP. Zwiększany jest również poziom opancerzenia i mobilność. Co ciekawe, nowa zmodyfikowana armata została dostosowana do miotania amunicji programowalnej DM11 i podkalibrowej DM63/DM63A1 z 4,6-kg rdzeniem o średnicy 26 mm i długości 685 mm. Żywotność pozostała taka sama (1,5 tysiąca strzałów). Wozy otrzymują też 17-kW dodatkowy agregat prądotwórczy Steyr M12, system komunikacji Thales SOTAS, nowy układ klimatyzacji, oraz zmodyfikowane celowniki dowódcy i działonowego z kamerami termowizyjnymi Airbus ATTICA.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X