12 lutego Ministerstwo Obrony Kuwejtu poinformowało, że odmówiło zamówionych średnich śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H225M Caracal. Decyzja nastąpiła po wykryciu niesprecyzowanych wad technicznych w dwóch już odebranych egzemplarzach. Jednocześnie poinformowano o powołaniu specjalnego komitetu technicznego, która ma na celu określenie przyczyn i usunięcie wykrytych wad, co pozwoli na wznowienie dostaw.
9 sierpnia 2016 Ministerstwo Obrony Kuwejtu zamówiło za równowartość 1,07 miliarda euro (4,59 mld zł) trzydzieści śmigłowców H225M Caracal dla wojsk lotniczych i lotnictwa gwardii narodowej do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, działań morskich i do transportu wojsk. Wojska lotnicze mają na wyposażeniu 11 śmigłowców Aérospatiale SA330 Puma i Eurocopter AS332 Super Puma oraz 14 Aérospatiale SA342 Gazelle / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Komitet będzie oczekiwał na raport producenta dotyczący wad oraz gwarancji i działań, które zapobiegną podobnym zdarzeniom w przyszłości (Wsparcie eksploatacji Caracali i Cougarów, 2019-11-26). Nieoficjalnie, problem ma dotyczyć silników turbowałowych Turboméca Makila 2A1 o mocy 1776 kW (2382 KM) każdy, które napędzają francuskie śmigłowce (Kuwejcki Typhoon oblatany, 2019-12-24). Informacja pojawiła się w mediach społecznościowych w odpowiedzi na zapytanie opozycyjnych deputowanych w Zgromadzeniu Narodowym na temat wad technicznych śmigłowców Caracal.
Spółka Airbus Helicopters nie komentuje informacji kuwejckiego resortu obrony, podobnie jak producent silników – Safran Helicopter Engines. Niemniej rzecznik Airbusa stwierdził, że spółka nie otrzymała żadnego formalnego powiadomienia w tej sprawie. 18 października 2019 Airbus informował o rozpoczęciu prób w locie pierwszych wiropłatów, które miały zostać przekazane odbiorcy w grudniu 2019 (Próby kuwejckich H225M, 2019-10-19).
Co ciekawe, nie są to pierwsze problemy związane ze śmigłowcami tego typu dla Kuwejtu. Rozpoczęcie dostaw pierwszych dwóch egzemplarzy zostało opóźnione o rok, gdyż na wniosek premiera Dżabira Mubaraka al-Hamada as-Sabaha Narodowa Komisja Antykorupcyjna i Biuro Kontroli Państwowej nadzorowało między grudniem 2017 a styczniem 2019 postępowanie antykorupcyjne. Dochodzenie wszczęto po tym, gdy francuski magazyn Marianne zarzucił, że libański pośrednik Farid Abdelnour zażądał od Airbusa prowizji 60 mln EUR (258 mln zł) w związku z umową (A400M tankuje Caracale, 2019-09-24).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.