W poniedziałek, 11 sierpnia 2025, Straż Wybrzeża Filipin (Tanod Baybayin ng Pilipinas) poinformowała o kuriozalnym incydencie związanym z rywalizacją o zasoby morskie z Chińską Republiką Ludową. Dziś, około godz. 8.00 czasu lokalnego na Morzu Zachodniofilipińskim doszło do kolizji chińskiego okrętu patrolowego z niszczycielem rakietowym podczas nieudanej próby staranowania jednostki filipińskiej.
Wgniecenia lewej strony dziobowej niszczyciela rakietowego CNS Guilin (164) typu 052D (w kodzie NATO: Luyang III) / Zdjęcia: Straż Wybrzeża Filipin
W odpowiedzi na obecność około 35 filipińskich statków rybackich w pobliżu atolu Bajo de Masinloc, Straż wybrzeża Filipin wysłała okręty patrolowe BRP Teresa Magbanua (MRRV-9701) typu Teresa Magbanua i BRP Suluan (MRRV-4406) typu Parola wraz z jednostką zaopatrzeniową MV Pamamalakaya wczesnym rankiem w celu przeprowadzenia operacji Kadiwa Para sa Bagong Bayaning Mangingisda (KBBM).
Podczas operacji filipińskie statki i rybacy spotkali się niebezpiecznymi manewrami i próbami blokady ze strony chińskich jednostek pływających. W szczególności BRP Suluan został zaatakowany armatką wodną, ale umiejętności żeglarskie załogi pozwoliły jednostce skutecznie uniknąć trafienia.
Doszło jednak do niecodziennego zdarzenia. Podczas próby staranowania BRP Suluan, chiński okręt patrolowy o nr burtowym CCG-3104 uderzył swoim dziobem w lewą stronę dziobową niszczyciela rakietowego CNS Guilin (164) typu 052D (w kodzie NATO: Luyang III) chińskiej Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, wspierającego działania Straży Wybrzeża Chin. Do kolizji doszło około 10,5 mili morskiej na wschód atolu Bajo de Masinloc i była ona wynikiem niebezpiecznego manewru chińskiego patrolowca. W wyniku kolizji dziób patrolowca został całkowicie zgnieciony, czyniąc go niezdatnym do żeglugi. Większy niszczyciel także został uszkodzony, choć w znacznie mniejszym stopniu. Straż Wybrzeża Filipin opublikowała nagrania wideo z przebiegu incydentu, jak i jego skutków.
Po zderzeniu, Filipińczycy natychmiast zaoferowali wsparcie, w tym pomoc w ewakuacji personelu chińskiej straży wybrzeża oraz pomoc medyczną dla rannych członków załogi patrolowca. W międzyczasie, BRP Teresa Magbanua bezpiecznie odeskortował filipińskich rybaków do bezpiecznego miejsca, gdzie otrzymali oni niezbędne paliwo i zaopatrzenie.
Co ciekawe, Straż Przybrzeżna Filipin potwierdza swoje zaangażowanie w ochronę wszystkich operacji morskich w tym rejonie i życzy szybkiego powrotu do zdrowia oraz odpowiedniego leczenia poszkodowanych członków załogi chińskiej jednostki.
Zmiażdżony dziób chińskiego okrętu patrolowego CCG-3104
O tym jak niebezpieczne są próby umyślnego taranowania innych jednostek pływających przekonali się 30 marca 2020 Wenezuelczycy. Oceaniczna korweta ANBV Naiguatá (GC-23), typu Guaicamacuto/Avante 2200 (POVZEE) zatonęła bowiem po próbie taranowania należącego do spółki Columbia Cruise Services z siedzibą w Hamburgu statku wycieczkowego RCGS Resolute, płynącego pod banderą portugalską. Władze w Caracas oskarżyli cywilnego armatora o szpiegostwo na rzecz USA.
Natomiast dzisiejsza próba taranowania przez Chińczyków nie była bynajmniej pierwszą. Można wskazać sześć takich zdarzeń w ciągu kilkudziesięciu miesięcy, ale pierwszy raz doszło do kolizji chińskich jednostek ze sobą, w tym okrętu marynarki wojennej:
- maj 2025: chiński patrolowiec CCG-21559 wykonywał niebezpieczne manewry w pobliżu filipińskiego statku badawczego BRP Datu Sanday, używając armatek wodnych oraz otarł się o burtę uszkadzając jego dziób i komin, co władze w Manili określiły jako działania zagrażające życiu załogi.
- kwiecień 2025: także w pobliżu atolu Bajo de Masinloc chiński patrolowiec CCG-3302 próbował wielokrotnie taranować rufę filipińskiego BRP Cabra. Filipińska jednostka uniknęła kolizji dzięki lepszej manewrowości, ale incydent został potępiony jako niebezpieczny i lekkomyślny.
- czerwiec 2024: w pobliżu atolu Ayungin Shoal chińskie okręty, w tym jednostki straży wybrzeża i milicji morskiej, staranowały filipińskie jednostki, które zostały uszkodzone, a załoganci ranni (jeden z marynarzy stracił kciuk). Filipiny oskarżyły Chiny o agresywne i nielegalne działania, podczas gdy Chiny twierdziły, że to reakcja na nielegalne wtargnięcie.
- marzec 2024: w pobliżu atolu Ayungin Shoal chiński patrolowiec spowodował niegroźną kolizję z filipińską łodzią czarterowaną przez marynarkę, Unaizah May 4, ale podczas ataku armatkami wodnymi zraniono czterech filipińskich członków załogi.
- grudzień 2023: w pobliżu atolu Ayungin Shoal chińskie patrolowce podejmowały się prób taranowania i używano armatek wodnych przeciwko filipińskim patrolowcom podczas kolejnej misji zaopatrzeniowej.
- październik 2023 w pobliżu atolu Ayungin Shoal chiński patrolowiec przeprowadził niebezpieczne manewry blokujące, które doprowadziły do kolizji z filipińską łodzią używaną w misji zaopatrzeniowej. W tym samym czasie jednostka milicji morskiej uderzyła w lewą burtę okrętu PCG.
Here is a longer video capturing the collision between the PLA Navy 164 and the China Coast Guard 3104. The Philippine Coast Guard (PCG) has consistently urged the Chinese government to respect the COLREGS and to approach these matters with professionalism, especially considering… https://t.co/n7vcU4lGWq pic.twitter.com/cHU7rG2wAj
— Jay Tarriela (@jaytaryela) August 11, 2025
The collision occurred while the two Chinese ships were harassing the BRP Suluan of the Philippine Coast Guard (PCG). (contributed photos) | via Patrick de Jesus
(2/2)
— PTVph (@PTVph) August 11, 2025
