21 sierpnia, tuż przed Narodowym Dniem Przemysłu Obronnego, w Teheranie miała miejsce prezentacja odrzutowego myśliwca o nazwie Kowsar. W kwietniu 2017 prezentowano samolot szkolny o tej samej nazwie, ale myśliwiec nie wydaje się być jego zmodyfikowanym wariantem.

Wbrew nazwie, myśliwski Kowsar bardziej przypomina trzecią generację irańskich kopii myśliwców Northrop F-5E/F Tiger II, niż modyfikację samolotu ujawnionego w 2017.

Wbrew nazwie, myśliwski Kowsar bardziej przypomina trzecią generację irańskich kopii myśliwców Northrop F-5E/F Tiger II, niż modyfikację samolotu ujawnionego w 2017.

Określany jako samolot myśliwski 4. generacji, Kowsar został zaprezentowany w obecności prezydenta Hassana Rouhaniego. Wśród ogólnych ujęć zaprezentowanych w państwowej telewizji, uwagę przykuła kabina pilota, w której zainstalowano wielobarwne wyświetlacze. Zgodnie z oficjalnymi informacjami, samolot został wyposażony w zaawansowaną awionikę, wielofunkcyjną stację radarową i został w całości zaprojektowany i zbudowany przez lokalny przemysł (Fateh Mobin przeciwko okrętom, 2018-08-16; Czołgi Karrar dla Iranu, 2018-07-21).

Samolot ma być zdolny do przenoszenia uzbrojenia różnego typu, dzięki czemu będzie mógł być wykorzystywany także w misjach wsparcia powietrznego na krótszych dystansach. Kowsar został zaprezentowany w malowaniu wojsk lotniczych (IRIAF), wykonując pokazowy lot bez uzbrojenia (lub makiet uzbrojenia). Przewiduje się jedno- i dwumiejscową wersję samolotu, a jego wejście do służby ma nastąpić w 2022.

Szkolny Kowsar, ujawniony rok wcześniej, wydaje się być z kolei kopią tajwańskich AIDC AT-3 Tzu Chung, opracowanych przy współpracy z Northropem. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony i Logistyki Iranu.

Szkolny Kowsar, ujawniony rok wcześniej, wydaje się być z kolei kopią tajwańskich AIDC AT-3 Tzu Chung, opracowanych przy współpracy z Northropem. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony i Logistyki Iranu.

Zapowiedź prezentacji nowego samolotu bojowego padła z ust ministra obrony i logistyki, gen. bryg. Amira Hatamiego, 18 sierpnia. Jednak premiera miała nastąpić dopiero 22 sierpnia.

Analiza
Odrzutowy samolot szkolenia zaawansowanego Kowsar został zaprezentowany 15 kwietnia 2017 wraz ze zmodyfikowanym prototypem (lub demonstratorem) lekkiego myśliwca AIO F-313 Qaher (pers. zdobywca). Samolot rozpoczął naziemne próby, w tym kołowanie z dużą prędkością 20 lipca i został wystawiony statycznie podczas pokazów lotniczych MAKS 2017 pod Moskwą. Oblot miał nastąpić we wrześniu.

Maksymalna masa startowa to samolotu 6,18 t, a jego napęd stanowią dwa silniki odrzutowe J90, będące kopią General Electric J85 (na ich podstawie powstały także silniki OWJ, napędzające F-313). Zasięg operacyjny ma wynosić 2200 km, natomiast prędkość maksymalna to 1500 km/h. Według specjalistów, samolot powstał w oparciu o tajwański, szkolny AIDC AT-3 Tzu Chung, opracowany przy współpracy z amerykańskim koncernem Northrop Grumman.

Nowy Kowsar jest mocno zmodyfikowany w stosunku do imiennika i bardziej przypomina lokalne kopie amerykańskich myśliwców Northrop F-5E/F Tiger II, czyli HESA Saeghe (piorun) i HESA Azaraksz (błyskawica). Wydaje się zatem, że wbrew nazwie, myśliwski Kowsar to trzecia generacja kopii amerykańskich samolotów, które weszły na wyposażenia IRIAF w 1974, a więc na pięć lat przed wybuchem rewolucji islamskiej, w wyniku której USA wprowadziły embargo na eksport uzbrojenia.