9 grudnia na terenie lotniska 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego im. mjr. pil. Eugeniusza Horbaczewskiego (41. BLSz.) w Dęblinie odbyła się uroczystość wycofania ze służby liniowej w Siłach Powietrznych RP samolotów szkolno-treningowych PZL TS-11 Iskra.
Samoloty PZL TS-11 Iskra zostały wycofane, jako samoloty szkolno-treningowe, po 57 latach służby operacyjnej
Oznacza to, że podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej (LAW) będą szkolić się na samolotach turbośmigłowych PZL-130 Orlik TC-II, a następnie na nowych samolotach szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik – choć faktycznie ostatnie loty szkoleniowe na Iskrach odbyły się w ubiegłym roku (Jedenasty M-346 Bielik w Polsce, 2020-11-17).
podczas pożegnalnego lotu TS-11 Iskra nr 2001 wzięła udział w sesji fotograficznej wspólnie z M-346 Bielik, PZL-130 Orlik TC-II i zespołem akrobacyjnym Biało-Czerwone Iskry / Film: DG RSZ
Uroczystość połączona była z ostatnim lotem szkoleniowym samolotu TS-11 Iskra w tzw. szarym malowaniu o numerze taktycznym 2001. Na kadłubie umieszczono napis „Dama” odchodzi do historii. Obecni na uroczystości I zastępca Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) gen. broni pil. Jan Śliwka oraz Inspektor Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Jacek Pszczoła w swoich przemówieniach zaznaczyli nieoceniony wpływ i znaczenie TS-11 na wyszkolenie wielu pokoleń lotników. Po uroczystym locie, dowódca 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, płk pil. dr inż. Grzegorz Ślusarz dokonał uroczystego przekazania samolotu TS-11 Iskra dla Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.
Na kadłubie Iskry o nr taktycznym 2001 umieszczono napis „Dama” odchodzi do historii / Zdjęcia: Mirosław Cyryl Wójtowicz (Muzeum Sił Powietrznych), 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego
Zgodnie z informacjami z początku br. na wyposażeniu Sił Powietrznych znajdowało się 36 samolotów szkolno-treningowych PZL TS-11 Iskra, które zostały wprowadzone w 1963 roku. Łącznie zbudowano 400 egzemplarzy tych samolotów. Większość z obecnie wycofanych egzemplarzy pochodziła z 19. i 20 serii produkcyjnej, odpowiednio, z lat 1983-1985 i 1987. Co istotne, w służbie, ale nie szkoleniowej, pozostanie jeszcze 7 samolotów, które występują w zespole akrobacyjnym Biało-Czerwone Iskry. Pozostałe trafią prawdopodobnie do muzeów i zostaną zezłomowane. Ostatnie fundusze na eksploatację tych samolotów zostały przydzielone jeszcze w br. 13 lutego. Stosowna umowa, o wartości 14,63 mln zł brutto, została zawarta 28 kwietnia.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.