8 maja Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) poinformował o podpisaniu umowy ze spółką Cargotec Poland na dostawę samochodów Jelcz P862D.43 z zestawami samozaładowczymi Multilift MK IV i przyczepami do transportu kontenerów PK 2-24-t. Umowa o wartości 77,5 mln zł brutto obejmuje dostawę 36 zestawów w ramach zamówienia podstawowego, a opcja za kolejne 21,5 mln zł brutto obejmuje dodatkowe 10 zestawów.
Jelcz P862D.43 8×6 wyposażony w samozaładowczy systemem hakowy Multilift MK IV jest pojazdem specjalistycznym. Spółka Cargotec Poland dostarczyła dotąd 201 zestawów dla Wojska Polskiego / Zdjęcie: Remigiusz Wilk
Negocjacje pomiędzy IU MON a spółką Cargotec Poland były prowadzone od 31 marca 2020. Zamawiający wybrał taką procedurę, ze względu na chęć standaryzacji i unifikacji posiadanych zestawów, a także budowy zaplecza logistycznego i szkoleniowego. Dostawy zostaną zrealizowane w latach 2020-2021. Umowa obejmuje również szkolenie użytkowników.
Poprzednia umowa o wartości 94,96 mln zł brutto została podpisana z Cargotec Poland 2 kwietnia 2019. Dotyczyła dostawy 27 zestawów z opcją na 20 kolejnych. Wcześniej, 27 kwietnia 2018 podpisano umowę o wartości 89,6 mln zł brutto na wznowienie dostaw. Dotychczas Wojsko Polskie odebrało łącznie 201 zestawów. Część z nich trafiła do jednostek Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT) i Wielonarodowej Dywizji Północ-Wschód (MND-NE) w Elblągu (Cargotec dostarczy kolejne Multilifty, 2019-04-12; Umowa na zestawy samozaładowcze, 2018-05-08).
Opis
Jelcz P862D.43 o układzie napędowym 8×6, wyposażony w samozaładowczy systemem hakowy Multilift MK IV jest pojazdem specjalistycznym, przeznaczonym do transportu palet umieszczonych na specjalnej, trzyosiowej platformie ładunkowej PK 2-24-t dla kontenerów typu flat rack. Masa własna podwozia to 12,3 t, ładowność dopuszczalna 18,17 t, dopuszczalna masa całkowita (dmc) to 30,5 t. Pojazd ma 9,41 m długości, 2,55 m szerokości i 3,15 m wysokości.
Udźwig systemu hakowego Multilift Mk IV pozwala na podnoszenie ładunków o maksymalnej masie 16,5 t z możliwością pracy przy poprzecznym pochyleniu terenu nie przekraczającym 50 stopni. Przyczepa PK 2-24t umożliwia transport jednego kontenera 20” lub dwóch kontenerów 10”, nadwozi wymiennych kl. C, platform ładunkowych lub kontenerów hakowych o długości nie przekraczającej 6,65 m. Przyczepa ma zbiorniki powietrzne i podnośniki pneumatyczne, a także została przystosowana do przewozu materiałów niebezpiecznych.