W czwartek, 14 listopada 2024, Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec poinformowało, że komisja budżetowa (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu) zatwierdziła dzień wcześniej m.in. zakup trzeciej partii lotniczych pocisków rakietowych dalekiego zasięgu Meteor, produkcji europejskiego konsorcjum MBDA (Niemcy zamówią 600 pocisków manewrujących Taurus Neo).
Zdjęcie: Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec
Budżet zamówienia wynosi około 531 mln EUR (2,3 mld zł), ale nie podano liczby zamawianych pocisków. Pierwsza partia 150 pocisków została zamówiona w 2013 z dostawami w latach 2016-2018, a druga obejmowała 100 kolejnych pocisków za 185 mln EUR – dostawa także została zrealizowana, choć nie uściślono kiedy (Niemcy zamówią pociski MBDA Brimstone 3).
2 sierpnia 2021 niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe) zrealizowały pierwsze testy w locie pocisków Meteor z samolotami wielozadaniowymi Eurofighter Typhoon. Dotychczas ich uzbrojeniem klasy powietrze-powietrze były pociski krótkiego zasięgu Diehl AIM-2000 IRIS-T i średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.
Pociski MBDA Meteor mogą być używane w każdych warunkach atmosferycznych, przeciwko samolotom bojowym, bezzałogowym statkom powietrznym i pociskom manewrującym. Naprowadzany aktywnie radarowo pocisk wyposażono w łącze informacyjne co pozwala mu operować w środowisku sieciocentrycznym, zwiększając precyzję działań lotnictwa. Pocisk ma 3,7 m długości, 178 mm średnicy i masę 190 kg. Jest napędzany silnikiem strumieniowym na paliwo stałe o zmiennym przepływie. Został wyposażony w zapalnik uderzeniowy i zbliżeniowy oraz odłamkową głowicę bojową. Jako pocisk klasy BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile) może niszczyć cele znajdujące się w odległości do około 150 km.
Pociski weszły na uzbrojenie sił zbrojnych Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Chorwacji, Grecji, Indii, Kataru, Hiszpanii, Brazylii, a w przyszłości dołączą do nich Korea Południowa i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Wcześniej plany zakupu miały Węgry, a Arabia Saudyjska zrezygnowała z nich.
BAE Systems Striker II / Zdjęcie: Eurofighter
W ubiegłą środę w niemieckim parlamencie zatwierdzono także dwa inne programy zakupowe. We współpracy z Wielką Brytanią i Włochami zostaną zamówione wielofunkcyjne hełmy BAE Systems Striker II z wyświetlaczami nahełmowymi HMD (Helmet Mounted Display) dla pilotów omawianych samolotów Typhoon za około 63 mln EUR (272,95 mln zł), które zastąpią używane od 20 lat hełmy Striker I. Dostawy rozpoczną się od 2027.
>>>Jak Striker II zwiększa świadomość sytuacyjną pilota?<<<
Hełm integruje w pełni cyfrowy system noktowizyjny z kolorowym wyświetlaczem w świetle dziennym. Striker II wyświetla dane bezpośrednio na wizjerze hełmu pilota, wykorzystując technologie rozszerzonej rzeczywistość wraz z informacjami o znaczeniu kluczowym dla powodzenia misji tuż przed jego oczami. Niektóre rozwiązania są porównywalne z najbardziej zaawansowanym obecnie hełmem na świecie, czyli HMDS Gen III (Helmet-Mounted Display System) z samolotów rodziny F-35 Lightning II.
Trzecim zatwierdzonym finansowaniem o wartości około 64 mln EUR (277,28 mln zł) objęto program szkoleniowy w ramach nowego systemu zarządzania polem walki D-LBO (Digitalisierung Landbasierte Operationen), co zapewni spółka BWI GmbH, które właścicielem jest resort obrony. W zestawy systemu klasy BMS (Battle Management System) docelowo zostanie w nie wyposażonych około 27 tysięcy pojazdów niemieckich wojsk lądowych (Heer).
D-LBO w znaczącym stopniu zwiększy świadomość sytuacyjną żołnierzy, stworzy jednolity obraz sytuacji na polu walki, a na poszczególne szczeble dowodzenia, począwszy od pojedynczego żołnierza, będą przekazywane informacje w czasie rzeczywistym. System opiera się w dużej mierze na istniejącej infrastrukturze łączności radiowej, ale oferując lepszą ergonomię i funkcjonalności, zapewniając interfejs zbliżony do systemu Windows czy Android. Będzie zbierać i systematyzować informacje z wyspecjalizowanych systemów i podsystemów niższego szczebla, takich jak system wsparcia ogniowego ADLER, wykorzystywany w pododdziałach artylerii.