W czwartek, 5 września 2024, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal, w stanie Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 121 385 753 USD (469,23 mln zł) ze spółką BAE Systems Land & Armaments (część BAE Systems Inc.) na modernizację kolejnych bojowych wozów piechoty M2A3 Bradley do standardu M2A4 i bojowych wozów wsparcia ogniowego M7A3 BFIST (Bradley Fire Support Team) do M7A4.
M2A4E1 – najnowsza odmiana modernizacji bwp Bradley / Zdjęcie: PEO Ground Combat Systems, US Army
Miejsce wykonania prac i finansowanie zostaną określone dla każdego zamówienia, a szacowany termin ich realizacji to 31 maja 2026.
Powyższa umowa to ósmy kontrakt w tej sprawie, po umowach z czerwca 2018, października 2019, czerwca 2020, sierpnia 2023, dwóch z września 2023 i grudnia 2023 zawartych z ACC. Wraz z najnowszą, łączna wartość programu to ponad 1,734 mld USD. Zakłada on modernizację łącznie 491 M2A3 i 309 M7A3.
Zmodernizowane M2A4 i M7A4 zaczęły wchodzić do służby w amerykańskich wojskach lądowych (US Army) w lutym 2022 – pierwsze trafiły do 2. Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego (2th Armored Brigade Combat Team, 2th ABCT) 3. Dywizji Piechoty (3rd Infantry Division). 30 kwietnia br. zaprezentowano najnowszą odmianę modernizacji, oznaczoną jako M2A4E1, którą wyposażono w w aktywny system ochrony pojazdów typu Iron Fist Light od Elbit Systems (M2A4 zostały dostosowane wprawdzie do montażu aktywnego systemu ochrony pojazdów Iron Fist Light, ale go nie otrzymują w standardzie).
Zakres modernizacji bwp M2A3 do standardu M2A4 obejmuje integrację nowych systemów optoelektronicznych i przyrządów obserwacyjno-celowniczych, zwiększenie mocy zespołu napędowego z 600 do 675 KM, zastosowanie pomocniczej jednostki napędowej (Auxiliary Power Unit, APU) i zmodernizowanego, zintegrowanego systemu zarządzania polem walki klasy BMS typu FBCB2 (Force XXI Battle Command Bridge and Below).
Modernizacja pozwoli na zwiększenie potencjału bwp do dalszej rozbudowy wyposażenia, jak i zapewnienia coraz to kolejnym modyfikacjom zapasu w zakresie mocy silnika (mobilność terenowa) i energii elektrycznej. Masa bojowa M2A4 w porównaniu z M2A3 wzrosła z 34,25 do 36,287 t. Pojazdy otrzymały nowe systemy łączności i diagnostyczne oraz instalację elektroniczną, co zwiększyło pobór energii.