W sobotę, 1 lutego 2025, niemiecki dziennik Der Spiegel poinformował, że spółka KNDS Deutschland (część niemiecko-francuskiej spółki joint venture KNDS) planuje przejąć zakład produkcji pojazdów szynowych Alstom Transport Deutschland w Görlitz w Saksonii (należący do francuskiej grupy Alstom) i przekształcić go w zakład produkcji zbrojeniowej.
Zgodnie z opublikowanymi informacjami, zakład spółki Alstom Transport Deutschland, leżący tuż przy polskiej granicy, ma zostać zamknięty w 2026, dlatego KNDS postanowiła zakupić jej aktywa i przejąć infrastrukturę z myślą o rozpoczęciu produkcji na rzecz obronności. Dziś, 5 lutego br., w obecności Kanclerza Federalnego Olafa Scholza, premier Saksonii Michael Kretschmer podpisze odpowiednią umowę.
KNDS miała od wielu miesięcy rozmawiać o możliwości zakupu upadającego przedsiębiorstwa, ale napotykało problemy natury politycznej. Teraz, spółka planuje zainwestować kilkadziesiąt milionów euro w narzędzia i maszyny związane z produkcją wojskową, tak aby już od przyszłego roku mogła rozpocząć się produkcja spawanych zespołów ze stali pancernej do montażu czołgów Leopard 2A8, 155-mm kołowych haubic samobieżnych RCH 155 AGM oraz kołowych transporterów opancerzonych GTK Boxer, w związku z zapotrzebowaniem zarówno dla Bundeswehry, jak i na eksport.
W ciągu ostatnich trzech lat, zwłaszcza w kontekście pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej, francusko-niemiecka spółka joint venture KNDS znacznie rozszerzyła swoją produkcję, a liczba pojazdów gąsienicowych i kołowych ma wzrosnąć do końca 2025 w porównaniu z okresem przed rozpoczęciem wojny na wschodzie – dwukrotnie. W perspektywie średnioterminowej KNDS chce budować 500 pojazdów wojskowych rocznie i tym samym zbliżyć się do produkcji masowej.
Przejęcie infrastruktury zakładu kolejowego w Görlitz uważane jest za ważny krok dla tej strategii. Wyprodukowane tam komponenty ze stali pancernej, które KNDS do tej pory zamawiała głównie od dostawców z zagranicy, mają być następnie montowane w zakładach w Monachium-Allach i Kassel. KNDS powiększył także powierzchnię fabryczną w tych dwóch wymienionych lokalizacjach o około jedną czwartą ze względu na zwiększony popyt. W Görlitz, KNDS przejmie całą siłę roboczą Alstomu, którzy mają zostać przekwalifikowani do nowej produkcji. W perspektywie średnioterminowej w Görlitz będzie pracować od 350 do 400 pracowników (obecnie jest to ok. 700 osób, w tym Polacy z okolic Zgorzelca). Ponadto, położenie zakładu przy kolei będzie mieć istotne znaczenie logistyczne i da ważny sygnał dla słabego strukturalnie regionu Saksonii.
Pod względem politycznym projekt wywołuje lokalne kontrowersje. Przeciwko przebranżowieniu zakładu protestuje lewicowa populistyczna partia polityczna Sojusz Sahry Wagenknecht – dla Rozsądku i Sprawiedliwości (BSW) i skrajnie prawicowa Wolni Sasi (Freien Sachsen). Jak twierdzą, rozbudowa przemysłu obronnego i Bundeswehry stanowi zagrożenie dla pokoju, a samo Görlitz może w ten sposób stać się celem bezpośredniego rosyjskiego ataku rakietowego. Z kolei prawicowa partia AfD, której lider Tino Chrupalla ma tam swój okręg wyborczy, popiera ten plan, choć jednocześnie wznieca nastroje przeciwko wspieraniu Ukrainy, choć rozbudowa zakładu ma związek z wojną przeciwko Rosji.