10 listopada br. niemiecka spółka Rheinmetall zaprezentowała pierwszy z trzech prototypów bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, który jest oferowany australijskim wojskom lądowym (Australian Army) w ramach programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3.

KF41 Lynx, będący powiększoną wersją KF31, został zaprezentowany podczas paryskich targów Eurosatory 2018. Pojazd otrzymał dwuosobową wieżę Lance 2.0 uzbrojoną w 35-mm armatę automatyczną Wotan 35 o zasięgu do 3 km i 7,62-mm trzylufowy napędowy km RMG762

KF41 Lynx, będący powiększoną wersją KF31, został zaprezentowany podczas paryskich targów Eurosatory 2018. Pojazd otrzymał dwuosobową wieżę Lance 2.0 uzbrojoną w 35-mm armatę automatyczną Wotan 35 o zasięgu do 3 km i 7,62-mm trzylufowy napędowy km RMG762

Rheinmetall dostarczy trzy prototypy na testy ewaluacyjne w ramach fazy Risk Mitigation Activity (RMA), która zostanie przeprowadzona w Australii w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Próby RMA będą obejmować szereg testów, w tym testy ogniowe, mobilność i ochronę załogi i desantu. Jeden z prototypów zostanie narażony na eksplozję ładunku wybuchowego, symulującego minę, w specjalnym ośrodku badawczym w Australii.

Oferta niemiecka została zakwalifikowana do kolejnego etapu 16 września 2019 i objęła bwp KF41 Lynx IFV (Infantry Fighting Vehicle) i transporter opancerzony KF41 Lynx MSV (Manouevre Support Vehicle). Kontroferentem jest południowokoreańska spółka Hanwha Defense Systems z bwp AS21 Redback, którego pierwszy prototyp zaprezentowano podczas targów Seoul International Aerospace & Defense Exhibition (ADEX) w październiku 2019. Dwa prototypy zostały wysłane do Australii 28 lipca br. Trzeci wóz, zgodnie z umową, musi trafić tam do stycznia 2021 (podobnie prototypy niemieckie) (Dwóch w australijskim przetargu na bwp, 2019-09-18).

Opcjonalnie pojazd może otrzymać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm lub 7,62-mm km i 40-mm granatnikiem automatycznym, a także podwójna wyrzutnia ppk Spike LR2. Masa bojowa waha się, w zależności od poziomu ochrony i konfiguracji wyposażenia, od 34 do 50 t. KF41 ma 7,7 m długości, 3,6 m szerokości i 3,3 m wysokości. Pojazd jest napędzany turbodoładowanym 1140-konnym silnikiem wysokoprężnym Liebherr i zgodnie z informacją producenta jest zdolny do przenoszenia na pokładzie C-17A / Zdjęcia: Rheinmetall

Opcjonalnie pojazd może otrzymać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm lub 7,62-mm km i 40-mm granatnikiem automatycznym, a także podwójna wyrzutnia ppk Spike LR2. Masa bojowa waha się, w zależności od poziomu ochrony i konfiguracji wyposażenia, od 34 do 50 t. KF41 ma 7,7 m długości, 3,6 m szerokości i 3,3 m wysokości. Pojazd jest napędzany turbodoładowanym 1140-konnym silnikiem wysokoprężnym Liebherr i zgodnie z informacją producenta jest zdolny do przenoszenia na pokładzie C-17A / Zdjęcia: Rheinmetall

Departament obrony Australii poszukuje dostawcy 450 bojowych wozów piechoty wraz z 17 wozami zabezpieczenia technicznego. Wybór zwycięzcy, po zakończeniu prób, ma nastąpić pod koniec 2021 lub na początku 2022. Jeśli będzie to oferta niemiecka, to wozy zostaną wyprodukowane w zakładach Rheinmetall Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w pobliżu Brisbane w stanie Queensland. Podwykonawcami prac będą zakłady Supashock w Adelaide, Cablex w Melbourne, Bisalloy Steels w Wollongong i Milspec Manufacturing w Albury.

Zgodnie z wymogami, pojazdy w wariancie IFV otrzymają wieże Lance 2.0 z niezależnym, cyfrowym dzienno-nocnym przyrządem celowniczym dowódcy SEOSS-P (dla kierowcy SEOSS-S), kamery TV i w podczerwieni oraz zintegrowany z uzbrojeniem system zarządzania polem walki (Battle Management System, BMS).

KF41 jest również oferowany w amerykańskim programie półautonomicznego pojazdu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle), który docelowo zastąpi bwp M2/M3 Bradley oraz czeskim postępowaniu o nazwie Bojowy wóz piechoty i jego modyfikacja – zakup jako następca BVP-2 (Nowy wariant KF41 Lynx oferowany US Army, 2020-10-21; Oferty na czeskie bwp, 2019-10-18). Na bezprzetargowy zakup 218 KF41, z częściową produkcją na licencji, zdecydowały się 8 września br. Węgry (Węgry zamówiły setki KF41 Lynx, 2020-09-10).