We wtorek, 29 lipca 2025, należący do spółki DL Helicopter Technik GmbH lekki śmigłowiec szkolny Airbus Helicopters H135 P2+ o nr rej. D-HCDL i seryjnym 0700, wykonujący zadania na rzecz niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe) w zakresie szkolenia pilotów, wystartował z bazy lotniczej Holzdorf w Saksonii-Anhalt do rutynowego lotu. Zgłoszono utratę łączności z załogą w rejonie rzeki Mulda, w pobliżu miejscowości Grimma k. Lipska w Dolnej Saksonii.
Zdjęcie: DL Helicopter Technik GmbH
Załoga składała się z żołnierzy z 64. Skrzydła Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64), jednostki która ma zostać w przyszłości przezbrojona na ciężkie śmigłowce transportowe Boeing CH-47F Chinook Block II. Wykonywała rutynowy lot szkoleniowy nr STLON82 o sygnale wywoławczym Stallion 82. Pomiędzy godziną 10.00 a 11.30 utracono łączność z załogą, a około godz. 12.00 kajakarze zgłosili zauważenie wraku wiropłata w rzece Mulda, która jest lewostronnym, nienadającym się do żeglugi dopływem Łaby.
Zgodnie z oświadczeniem niemieckiej Bundeswehry, w akcji poszukiwawczej brało udział około 200 ratowników (początkowo uznano śmierć dwóch członków załogi oraz zaginięcie trzeciego). Ratownicy wydobyli z wraku trzy ciała. Na miejscu zdarzenia utworzono kordon bezpieczeństwa.
Nie wiadomo dlaczego doszło do katastrofy. Grupa ekspertów pod kierownictwem Komisji Bezpieczeństwa Lotnictwa Bundeswehry (General Flugsicherheit der Bundeswehr) rozpoczęła badanie zdarzenia.
Federalny minister obrony Niemiec Boris Pistorius wieczorem przybył na miejsce katastrofy i wyraził swoje głębokie zaniepokojenie:
Śmierć członków załogi dotyka mnie i całą Bundeswehrę ciężko. Nasze myśli są z rodziną i przyjaciółmi. Składamy najszczersze kondolencje w tym trudnym czasie. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby the wyjaśnić okoliczności.
Inspektor Luftwaffe gen. Holger Neumann, również był zszokowany wypadkiem:
To czarny dzień dla Sił Powietrznych, ale także dla mnie osobiście. Nasze wyrazy współczucia w tym trudnym czasie kierujemy do członków rodzin i przyjaciół.
Spółka DL Helicopter Technik GmbH użytkowała łącznie trzy śmigłowce H135 P2+, których dostawy rozpoczęto 9 lipca 2021. Poza tym flota operatora składa się z Robinson R44, Airbus H120 i BK117, a w przyszłości otrzyma najnowsze H145.
Es geht weiter voran.
Erste Übergabe des #Eurocopter EC 135 an unser Hubschraubergeschwader HSG 64. 3 dieser leichten zweimotorigen Mehrzweckhubschrauber werden zukünftig in Holzdorf zur Ausbildung junger Luftfahrzeugführer eingesetzt. @AirbusHeli @Airbus pic.twitter.com/iMe9EimUc9— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) July 9, 2021
To drugi wypadek śmigłowca H135 P2+ wykonującego zadania na rzecz niemieckiej Bundeswehry. 1 lipca 2019 w lesie w okolicy miejscowości Aerzen w powiecie Hameln-Pyrmont, położonej pomiędzy Bielefeld i Hanowerem w Dolnej Saksonii, rozbił się śmigłowiec należący do lotnictwa wojsk lądowych (Heer). Był użytkowany przez Międzynarodowe Centrum Szkolenia Śmigłowców w Bückeburg (Internationale Hubschrauberausbildungszentrum), zlokalizowane około 30 km od miejsca zdarzenia. W katastrofie zginął 25-letni pilot, natomiast 26-letni członek załogi został ranny. Przed katastrofą Heer dysponowały 14 śmigłowcami H135. Wszystkie były zgrupowane w Bückeburg.
