We wtorek. 27 czerwca br., amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Kanady 16 samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych (bazowania lądowego) Boeing P-8A Poseidon wraz z pakietem wyposażenia, co wyceniono na maksymalnie 5,9 mld USD (23,95 mld zł) (Pierwszy kanadyjski samolot transportowo-tankujący CC-300).
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Ottawie wnioskował o możliwość zakupu 16 samolotów P-8A, 26 zestawów wielofunkcyjnych łącz danych Link 16, opartych o terminal MIDS i jednolity system łączności taktycznej JTRS, 38 zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-251 (GPS/EGI) i 25 zestawów systemu ochrony przed opromieniowaniem wiązką podczerwieni AN/AAQ-24(V)N LAIRCM z 22 podsystemami laserowego śledzenia Guardian.
Pakiet zawiera również komercyjne silniki (samoloty P-8A są napędzane dwoma CFM International CFM56-7B27A – przyp. red.), oprogramowanie operacyjne TOMS (Tactical Open Mission Software), głowice optoelektroniczne pracujące w podczerwieni Wescam MX-20HD, czujniki akustyczne AN/AAQ-2(V), wielozadaniowy radar powierzchniowy nowej generacji Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą (i systemem nawigacji satelitarnej GPS 524D PPS), system rozpoznania radiolokacyjnego Northrop Grumman ALQ-240 wraz z układem ostrzegania przed pociskami rakietowymi nowej generacji, szyfrowane radiostacje AN/ARC-210 RT-2036 UHF/VHF, radiostacje plecakowe AN/PRC-117G z szyfrowaniem MPE-S Type II i wbudowanym modułem kryptograficznym SAASM, zestawy do zarządzania walką elektroniczną Terma AN/ALQ-213, zestawy wyrzutników flar i dipoli BAE Systems AN/ALE-47, interrogatory systemu identyfikacji swój-obcy AN/UPX-43, transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-119A(V), dwukanałowe moduły kryptograficzne KIV-78 Mode 5, KIV-701A, KY-100M, KY-58, KYV-5 do radiostacji HF-121C, moduły kryptograficzne AN/PYQ-10 i inne.
Przypomnijmy, że 27 marca br. kanadyjski urząd usług i zamówień publicznych PSGC (Public Services and Procurement Canada) informował, że rząd w Ottawie zakupi dla królewskich wojsk lotniczych RCAF (Royal Canadian Air Force) samoloty Boeinga w ramach programu pod kryptonimem Canadian Multi-Mission Aircraft (CMMA) na następców CP-140M Aurora (zmodernizowany wariant Lockheed P-3 Orion). P-8A Poseidon zostały zaoferowane przez Boeinga 10 lutego br.
Samoloty P-8A Poseidon są użytkowane obecnie przez siły zbrojne USA (ze 128 egz. zamówionych), Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.) i Norwegii (5 egz. zamówionych). Wkrótce dołączą do nich również Korea Południowa (P-8K; 6 zamówionych), Nowa Zelandia (4 egz.) i Niemcy (5 egz.), a zainteresowanie zakupem wyraziła Arabia Saudyjska. Spółka dostarczyła ponad 140 samolotów, które wylatały do marca br. ponad 400 tys. godzin.
Warto dodać, że pierwsze próby zastąpienia starzejących się kanadyjskich Aurora były podejmowane już w 2011. Wówczas brano pod uwagę zakup 14 samolotów (wówczas flota CP-140M liczyła 18 egzemplarzy), a platformami które rozpatrywano były: rzeczony P-8A Poseidon, a także Raytheon Sentinel, bazujący na płatowcu Bombardier Global Express.
We caught up with the Golden Swordsmen of @USNavy Patrol Squadron 47 at the #ParisAirShow!
Hear what they have to say about how the #P8 Poseidon’s incredible multi-mission capabilities help to protect seas and secure borders. pic.twitter.com/x6UxSFk7p4
— Boeing Defense (@BoeingDefense) June 23, 2023