Przejdź do serwisu tematycznego

Kanada zatwierdziła zakup 16 samolotów P-8A Poseidon

Departament Obrony Narodowej Kanady zatwierdził zakup w Stanach Zjednoczonych 16 samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon w ramach programu kr. CMMA.

W czwartek, 30 listopada, Departament Obrony Narodowej Kanady zatwierdził zakup w Stanach Zjednoczonych maksymalnie 16 samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon w ramach programu o kryptonimie CMMA (Canadian Multi-Mission Aircraft) na następców CP-140M Aurora (zmodernizowany wariant Lockheed P-3 Orion). Rząd w Ottawie otrzymał zgodę na zakup samolotów 27 czerwca br.

Grafika: Boeing

Umowa została zatwierdzona przez ministra obrony narodowej Kanady Billa Blaira, ministra urzędu usług i zamówień publicznych PSGC (Public Services and Procurement Canada) Jean-Yves Duclosa i ministra innowacji, nauki i przemysłu François-Philippe’a Champagne’a. Zgodnie z umową międzyrządową, królewskie wojska lotnicze RCAF (Royal Canadian Air Force) otrzymają 14 samolotów z opcją na 2 kolejne (Elbit dostarczy systemy samoobrony dla kanadyjskich tankowców CC-330 Husky).

Szacunkowa inwestycja w ten program wynosi 10,4 mld CAD (30,66 mld zł), w tym do 5,9 mld CAD (17,40 mld zł) na samoloty P-8A, sprzęt towarzyszący, wyposażenie szkoleniowe i wsparcia eksploatacji. Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na późniejsze inwestycje w symulatory, infrastrukturę naziemną i uzbrojenie na potrzeby samolotów.

Pierwszy P-8A powinien zostać dostarczony w 2026, a przy dostawie średnio jednego samolotu miesięcznie, wszystkie mogłyby zostać dostarczone już jesienią 2027. Pełna gotowość operacyjna jest przewidywana do 2033.

W ramach programu CMMA, spółka Boeing będzie prowadzić znaczącą działalność biznesową i dokona ukierunkowanych inwestycji w kanadyjskim przemyśle, aby wesprzeć rozwój lokalnego sektora lotniczego i obronnego. W tym celu Boeing planuje włączyć kanadyjskie spółki do globalnych łańcuchów dostaw, opracować czyste technologie oraz wspierać rozwój know-how i szkolenia w Kanadzie.

Zobowiązania gospodarcze Boeinga wobec Kanady mogą potencjalnie wygenerować ponad 3000 miejsc pracy rocznie dla kanadyjskiego przemysłu i partnerów w łańcuchu dostaw, wnieść co najmniej 358 mln CAD (1,05 mld zł) rocznie do PKB  Kanady w okresie 10 lat i przyniosą korzyści setkom kanadyjskich spółek.

Spółka Boeing w oddzielnym komunikacie prasowym poinformowała, że w łańcuchu dostaw uwzględniony zostanie wkład następujących kanadyjskich spółek: CAE, GE Aviation Canada, IMP Aerospace & Defence, KF Aerospace, Honeywell Aerospace Canada, Raytheon Canada i StandardAero, z łącznie 81 podmiotów tworzących partnerstwo przemysłowe i 550 poddostawców ze wszystkich prowincji Kanady – generują one przychód w wysokości ok. 4 mld CAD (11,8 mld zł) rocznie przy obecnym zatrudnieniu ponad 14 tys. pracowników.

P-8A wzmocni zdolność i gotowość do obrony Kanady i nie możemy się doczekać dostarczenia tego potencjału Królewskim Kanadyjskim Siłom Powietrznym – powiedziała Heidi Grant, prezes ds. rozwoju biznesu w Boeing Defence, Space & Security. Wspólnie z naszymi kanadyjskimi partnerami zapewnimy silny pakiet korzyści przemysłowych i technologicznych, który zagwarantuje ciągły dobrobyt kanadyjskiego przemysłu lotniczego i obronnego.

To bardzo ważny dzień dla Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych i Boeinga – powiedział Charles „Duff” Sullivan, dyrektor zarządzający Boeing Canada. P-8A oferuje niezrównane możliwości i jest najtańszym rozwiązaniem pod względem kosztów nabycia i utrzymania w całym cyklu życia. Nie ma wątpliwości, że P-8A ochroni akweny i granice Kanady dla przyszłych pokoleń.

Decyzja o wyborze P-8A jako preferowanej oferty w programie CMMA została ogłoszona 27 marca br. Samoloty  zostały zaoferowane przez Boeinga 10 lutego 2022.

Jak dotąd Boeing dostarczył ponad 160 samolotów P-8A Poseidon, w tym ponad 112 egzemplarzy do sił zbrojnych USA (ze 128 egz. zamówionych), Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 egz. odebranych + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.), Norwegii (5 egz.), Korei Południowej (jako P-8K Poseidon; 4 egz. dostarczono z 6 egz. zamówionych) i Nowej Zelandii (4. egz.). Kolejnymi użytkownikami, oprócz Kanady, będą Niemcy (8 egz. zamówionych), natomiast zainteresowanie zakupem wyraziła jakiś czas temu Arabia Saudyjska, a w ostatnich miesiącach Królestwo Niderlandów oraz Dania. Do marca br. globalna flota wylatała wylatały ponad 560 tys. godzin. 20 listopada br. jeden z amerykańskich Poseidonów miał wypadek.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X