W czwartek, 30 listopada, Departament Obrony Narodowej Kanady zatwierdził zakup w Stanach Zjednoczonych maksymalnie 16 samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon w ramach programu o kryptonimie CMMA (Canadian Multi-Mission Aircraft) na następców CP-140M Aurora (zmodernizowany wariant Lockheed P-3 Orion). Rząd w Ottawie otrzymał zgodę na zakup samolotów 27 czerwca br.
Umowa została zatwierdzona przez ministra obrony narodowej Kanady Billa Blaira, ministra urzędu usług i zamówień publicznych PSGC (Public Services and Procurement Canada) Jean-Yves Duclosa i ministra innowacji, nauki i przemysłu François-Philippe’a Champagne’a. Zgodnie z umową międzyrządową, królewskie wojska lotnicze RCAF (Royal Canadian Air Force) otrzymają 14 samolotów z opcją na 2 kolejne (Elbit dostarczy systemy samoobrony dla kanadyjskich tankowców CC-330 Husky).
Szacunkowa inwestycja w ten program wynosi 10,4 mld CAD (30,66 mld zł), w tym do 5,9 mld CAD (17,40 mld zł) na samoloty P-8A, sprzęt towarzyszący, wyposażenie szkoleniowe i wsparcia eksploatacji. Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na późniejsze inwestycje w symulatory, infrastrukturę naziemną i uzbrojenie na potrzeby samolotów.
Pierwszy P-8A powinien zostać dostarczony w 2026, a przy dostawie średnio jednego samolotu miesięcznie, wszystkie mogłyby zostać dostarczone już jesienią 2027. Pełna gotowość operacyjna jest przewidywana do 2033.
W ramach programu CMMA, spółka Boeing będzie prowadzić znaczącą działalność biznesową i dokona ukierunkowanych inwestycji w kanadyjskim przemyśle, aby wesprzeć rozwój lokalnego sektora lotniczego i obronnego. W tym celu Boeing planuje włączyć kanadyjskie spółki do globalnych łańcuchów dostaw, opracować czyste technologie oraz wspierać rozwój know-how i szkolenia w Kanadzie.
Zobowiązania gospodarcze Boeinga wobec Kanady mogą potencjalnie wygenerować ponad 3000 miejsc pracy rocznie dla kanadyjskiego przemysłu i partnerów w łańcuchu dostaw, wnieść co najmniej 358 mln CAD (1,05 mld zł) rocznie do PKB Kanady w okresie 10 lat i przyniosą korzyści setkom kanadyjskich spółek.
Spółka Boeing w oddzielnym komunikacie prasowym poinformowała, że w łańcuchu dostaw uwzględniony zostanie wkład następujących kanadyjskich spółek: CAE, GE Aviation Canada, IMP Aerospace & Defence, KF Aerospace, Honeywell Aerospace Canada, Raytheon Canada i StandardAero, z łącznie 81 podmiotów tworzących partnerstwo przemysłowe i 550 poddostawców ze wszystkich prowincji Kanady – generują one przychód w wysokości ok. 4 mld CAD (11,8 mld zł) rocznie przy obecnym zatrudnieniu ponad 14 tys. pracowników.
P-8A wzmocni zdolność i gotowość do obrony Kanady i nie możemy się doczekać dostarczenia tego potencjału Królewskim Kanadyjskim Siłom Powietrznym – powiedziała Heidi Grant, prezes ds. rozwoju biznesu w Boeing Defence, Space & Security. Wspólnie z naszymi kanadyjskimi partnerami zapewnimy silny pakiet korzyści przemysłowych i technologicznych, który zagwarantuje ciągły dobrobyt kanadyjskiego przemysłu lotniczego i obronnego.
To bardzo ważny dzień dla Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych i Boeinga – powiedział Charles „Duff” Sullivan, dyrektor zarządzający Boeing Canada. P-8A oferuje niezrównane możliwości i jest najtańszym rozwiązaniem pod względem kosztów nabycia i utrzymania w całym cyklu życia. Nie ma wątpliwości, że P-8A ochroni akweny i granice Kanady dla przyszłych pokoleń.
Decyzja o wyborze P-8A jako preferowanej oferty w programie CMMA została ogłoszona 27 marca br. Samoloty zostały zaoferowane przez Boeinga 10 lutego 2022.
Jak dotąd Boeing dostarczył ponad 160 samolotów P-8A Poseidon, w tym ponad 112 egzemplarzy do sił zbrojnych USA (ze 128 egz. zamówionych), Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 egz. odebranych + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.), Norwegii (5 egz.), Korei Południowej (jako P-8K Poseidon; 4 egz. dostarczono z 6 egz. zamówionych) i Nowej Zelandii (4. egz.). Kolejnymi użytkownikami, oprócz Kanady, będą Niemcy (8 egz. zamówionych), natomiast zainteresowanie zakupem wyraziła jakiś czas temu Arabia Saudyjska, a w ostatnich miesiącach Królestwo Niderlandów oraz Dania. Do marca br. globalna flota wylatała wylatały ponad 560 tys. godzin. 20 listopada br. jeden z amerykańskich Poseidonów miał wypadek.
Today, we announced that Canada selected the P-8A Poseidon as its new Multi-Mission Aircraft. Canada is acquiring up to 16 Poseidon aircraft, a proven capability operated by our Allies. @RCAF_ARC #WellEquippedhttps://t.co/10oSt6h3hM pic.twitter.com/vvl6p34v0J
— National Defence (@NationalDefence) November 30, 2023