Przejdź do serwisu tematycznego

Kanada: Początek budowy niszczycieli rakietowych typu River

Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady ogłosiło początek budowy niszczycieli rakietowych typu River w ramach programu Canadian Surface Combatant (CSC), zamawiając pierwsze 3 z 15 planowanych jednostek.

W piątek, 28 czerwca 2024, minister obrony narodowej Kanady Bill Blair, dowódca królewskiej marynarki wojennej (Royal Canadian Navy, RCN) wiceadm. Angus Topshee oraz prezes i dyrektor generalny spółki Irving Shipbuilding Inc., Dirk Lesko, ogłosili wspólnie w Halifax w Nowej Szkocji początek budowy niszczycieli rakietowych typu River w ramach programu Canadian Surface Combatant (CSC). Jednocześnie ogłoszono nazwy i zamówiono pierwsze 3 z 15 planowanych jednostek.

Grafika: Lockheed Martin

Projekt niszczycieli rakietowych typu River ma bazować na fregatach rakietowych typu 26 GCS (Global Combat Ship), wybranego 19 października 2018, który został zaoferowany w programie CSC przez konsorcjum Canada’s Combat Ship Team złożone ze spółek Lockheed Martin Canada, BAE Systems, CAE, MacDonald, Dettwiler and Associates, L3 Technologies i Ultra Electronics. Za budowę odpowiada spółka stoczniowa Irving Shipbuilding Inc. Na typie 26 GCS bazuje 8 przyszłych brytyjskich fregat typu 26 City (pierwsza już zwodowana) oraz 6 zamówionych australijskich fregat typu Hunter.

Trzy pierwsze kanadyjskie okręty otrzymają następujące nazwy:

  • HMCS Fraser
  • HMCS Saint-Laurent
  • HMCS Mackenzie

Wczoraj rozpoczęto palenie blach pod produkcję sekcji referencyjnych (production test module) do fazy prototypownia dla reprezentatywnych bloków kadłubowych prototypu w celu testowania i usprawniania procesów produkcyjnych oraz wdrażać zdobytego doświadczenia we właściwym procesie budowy, który rozpocznie się cięciem blach właściwych bloków konstrukcyjnych i położeniem stępki w 2025. Dostawa pierwszego okrętu, HMCS Fraser, zaplanowana jest na początek lat 2030, tak aby ostatni piętnasty niszczyciel trafił do zamawiającego do 2050.

Program budowy okrętów umożliwi utworzenie i/lub utrzymanie około 10 800 miejsc pracy rocznie w całym kraju przez cały 25-letni okres etapu budów. Faza projektowania umożliwi utworzenie i/lub utrzymanie w całej gospodarce około 5000 miejsc pracy rocznie. W sumie projekt ten wygeneruje skumulowany produkt krajowy brutto o wartości co najmniej 40 mld CAD (117,64 mld zł).

Nowe okręty zastąpią, użytkowane od 1992 roku, fregaty rakietowe typu Halifax w liczbie 12 egzemplarzy (których służba zostanie jednak wydłużona dzięki zainwestowaniu 9,9 mld CAD/28,71 mld zł, zgodnie z deklaracją z 8 kwietnia br.) i wypełnią zadania trzech niszczycieli rakietowych typu Iroquois, wycofanych w latach 2015-2017.

Program Canadian Surface Combatant był znany wcześniej pod nazwą Single Class Surface Combatant Project i jest częścią Narodowej Strategii Zamówień Stoczniowych (National Shipbuilding Procurement Strategy, NSPS). Początkowo, okręty nowej generacji miały otrzymać nazwę typ Single.

Grafika: Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady

Zgodnie ze specyfikacją, niszczyciele rakietowe typu River mają mierzyć 151,4 m długości, 20,75 m szerokości i ok. 8 m zanurzenia, przy ponad 8080 t pełnej wyporności. Napęd w konfiguracji CODLOG (COmbined Diesel-eLectric Or Gas Turbine) będzie złożony z jednej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech silników diesla Rolls-Royce MTU 20V 4000 M53B i dwóch silników elektrycznych General Electric wraz z systemem zarządzania L3Harris. Jednostka ma osiągać prędkość ponad 27 węzłów i zasięg 7 000 mil morskich. Załogę ma stanowić 210 oficerów i marynarzy.

Okręty otrzymają system kierowania walką CTI (Canadian Tactical Interface) od Lockheed Martin Canada wraz z Systemem Walki Aegis, zintegrowany system ochrony cybernetycznej, Zintegrowany Taktyczny System Nawigacyjny (od OSI Maritime Systems) i pakiet łączności zewnętrznej i wewnętrznej L3Harris.

Niszczyciele zostaną wyposażone w trójwspółrzędny radar dalekiego zasięgu LMC SPY-7(V)3 z technologią AESA, radarowy podświetlacz celów MDA z technologią AESA, radary nawigacyjne w paśmie X i S oraz systemy optoelektroniczne i w podczerwieni L3Harris Wescam. Do tego systemy walki radioelektronicznej AN/SLQ-32(V)6 od Raytheon (RTX), ostrzegania przed podświetleniem laserem z wyrzutniami celów pozornych Mk 53 Nulka oraz zakłócania radiowego i elektronicznego. Ponadto, na wyposażenie trafi też aktywny sonar holowany niskich częstotliwości TFLAS i pasywny sonar, kadłubowy sonar S2150-C i system walki przeciwtorpedowej SEA SENTOR S21700 (od Ultra Electronics), system przetwarzania danych sonoboi Sonobuoy Processing System (od General Dynamics Mission Systems).

Główne uzbrojenie ma stanowić: 24-komorowa uniwersalna kontenerowa wyrzutnia Mark 41 Vertical Launching System (Mk 41 VLS) dla przeciwlotniczych pocisków rakietowych RIM-66 SM-2 Block IIIC i RIM-162 ESSM Block II, pocisków przeciwokrętowych/manewrujących RGM-109 Tomahawk oznaczonych jako Naval Fire Support Missile i pocisków przeciwlotniczych MBDA Sea Ceptor oraz 127-mm armata automatyczna Leonardo OTO Melara 127/64 LW Vulcano z systemem kierowania ogniem NA-30S MK-2. Uzbrojenie dodatkowe to: dwie podwójne wyrzutnie 324-mm lekkich torped MK 54 MAKO, dwie 30-mm armaty automatyczne Leonardo Lionfish i dwie poczwórne wyrzutnie dla 8 pocisków przeciwokrętowych NSM oraz sześć 12,7-mm karabinów maszynowych M2 Browning.

Okręty mają przenosić po jednym śmigłowcu wielozadaniowym Sikorsky CH-148 Cyclone, uzbrojonym w dwie torpedy Mk 54 MAKO oraz 7,62-mm karabin maszynowy C6 FLEX. Hangar pokładowy będzie jednak zdolny pomieścić śmigłowiec wielkości CH-47 Chinook oraz bezzałogowce latające. Wyposażenie dodatkowe to 9-metrowa łódź ratownicza i dwie 9-12-metrowe łodzie wielozadaniowe oraz możliwość transportu kontenerów standardowych ISO.

Źródło: Ministerstwo Obrony Narodowej

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X