17 maja Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej zawarł ze spółką Jelcz umowę o wartości 170 908 438 zł brutto na dostawę 73 ciężarówek w latach 2019-2022. Wozy mają zostać przekazane wojsku w sześciu wersjach specjalnych: 61 w układzie napędowym 8×8 i 12 w układzie 4×4. Pojazdy będą przeznaczone do transportu elementów dwóch baterii obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8), które zostały zamówione 26 marca 2018 w ramach I etapu programu Wisła (Program Wisła: rekordowa umowa podpisana, 2018-03-28).
Na potrzeby programu Wisła Jelcz dostarczy 73 pojazdy w sześciu wersjach specjalnych, w tym 61 w układzie napędowym 8×8 i 12 w układzie 4×4 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej
Umowa dotyczy dostawy Jelczów w odmianach: ciągnik siodłowy CSS 8×8, ciągnik IFCN (Integrated Fire Control Network) 4×4, transporter TS EPP (Electrical Power Plant), transporter TS LRPT (Large Repair Parts Transporter), transporter TS EOC (TSK) oraz transporter TS DOW. Polskie pojazdy zastąpią wykorzystywane przez US Army ciągniki i transportery z rodziny Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck).
Umową z Jelczem zakłada także pakiet logistyczny zapewniający wieloletnie wsparcie techniczne, pakiet szkoleniowy dla kierowców i mechaników i dokumentację techniczną. W ramach umowy zostanie ponadto utworzony potencjał istotny dla bezpieczeństwa państwa (PIBP), zgodnie z którym Jelcz zapewni wsparcie eksploatacji pojazdów w sytuacjach kryzysowych. Wszystkie pojazdy otrzymają opancerzone kabiny, systemy łączności, i będą wyposażone w gniazda podłączeń zgodne z wymogami amerykańskimi (Program Wisła: Kolejne umowy podpisane, 2019-03-27).
Opancerzone pojazdy w konfiguracji 8×8 będą transportować główne komponenty systemu obrony powietrznej Patriot / Grafika: Jelcz
Przewiduje się, że 33 ciągniki CSS 8×8 będą transportować na naczepach stacje radarowe kierowania ogniem AN/MPQ-65, wyrzutnie rakiet M903, stacje systemu dowodzenia i kierowania ogniem Patriot Engagement Control Station (ECS) i wyposażenie logistyczne. Z kolei cztery pojazdy TS LRPT będą transportować jednostki zasilania EPP III. Będą oparte o zmodyfikowane podwozia Jelcz 882.53 z silnikiem MTU o mocy 625 KM z automatyczną skrzynię biegów i zawieszeniem Hendrixon HSW wyprodukuje wyrzutnie Patriot, 2019-03-19; PIT-Radwar dla Patriot, 2019-04-29).
Cztery pojazdy TS LRPT w układzie 8×8 będą wozami remontowymi z żurawiem Hiab do transportu wielkogabarytowych części zapasowych. Natomiast sześć TS EOC (TSK) z systemem hakowym będzie służyć do transportu kontenerowych serwerowni S280, wchodzących w skład stanowisk kierowania i dowodzenia EOC (Engagement Operation Center) Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS) (Produkcja IBCS dla Polski, 2019-03-15).
Wchodzące w skład IBCS dwa kontenery F-OPS (Future Operations IBCS EOC), sześć kontenerów C-OPS (Current Operations IBCS EOC) i sześć kontenerów E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) będzie transportowanych przez TS DOW w układzie 8×8. Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu. Umowa na dostawę samych kabin kontenerów ma zostać podpisana w najbliższej przyszłości (Stanowisko dowodzenia IBCS, 2019-05-08).
Z kolei dwanaście zmodyfikowanych pojazdów Jelcz 442.32 będzie z kolei służyło jako ciągniki IFCN 4×4 dla radiolinii IBCS (IFCN Relay – Integrated Fire Control Network Relay). Oczekiwana jest jeszcze umowa na dostawę Mobilnych Węzłów Łączności w wersji kontenerowej na tym samym podwoziu, a także wozów transportowo-załadowczych dla rakietowych pocisków przechwytujących Patriot Advanced Capability-3 (PAC-3) Missile Segment Enhancement (MSE) na podwoziu 8×8 (Produkcja PAC-3 dla Polski, 2019-03-04).