8 lutego o godz. 10.58 lokalnego czasu około 40 km na południowy-wschód od przylądka Ashizuri w prefekturze Kochi, u wybrzeży japońskiej wyspy Sikoku (na Oceanie Spokojnym) doszło do kolizji chińskiego masowca Ocean Artemis z japońskim konwencjonalnym, myśliwskim okrętem podwodnym JS Sōryū (SS-501), typu Sōryū. W wyniku zdarzenia jednostka podwodna została uszkodzona, a trzech marynarzy na jej pokładzie rannych.
W wyniku kolizji z chińskim masowcem Ocean Artemis, japoński konwencjonalny okręt podwodny JS Sōryū (SS-501) został uszkodzony, a trzech marynarzy na jego pokładzie zostało rannych / Zdjęcie: straż wybrzeża Japonii
Pierwszy z jedenastu okrętów podwodnych typu Sōryū morskich sił samoobrony (Kaijō Jieitai) został wprowadzony do służby w 2009 w ramach 1. Grupy Okrętów Podwodnych i w czasie incydentu wykonywał rutynowe zadania szkoleniowe. Według oświadczenia ministerstwa obrony Japonii, jednostka miała zawadzić o kadłub cywilnego statku podczas procedury wynurzania się. W wyniku zdarzenia trzech marynarzy zostało rannych, ale nie wymagali przetransportowania na ląd i hospitalizacji (Taranowanie po wenezuelsku, 2020-04-02).
Według raportów, do zderzenia doszło z masowcem Ocean Artemis, zarejestrowanym w Hongkongu, przewożącym rudę żelaza z chińskiego portu Dongjiakou (w prowincji Hebei), skąd wyszedł 3 lutego, zawijając po drodze do Qingdao (w prowincji Shandong) dwa dni później i miał zmierzać do japońskiego portu Mizushima (w prefekturze Okayama), gdzie miał dotrzeć w dniu incydentu (Incydent amerykańsko-rosyjski na Pacyfiku, 2019-06-09).
W rejon zdarzenia wysłano samolot patrolowy Saab 340B japońskiej straży wybrzeża (Kaijō Hoan-chō) i zgodnie z analizą fotografii opublikowanych przez 5. regionalne dowództwo tej formacji, uszkodzeniu uległ peryskop i maszt antenowy, w wyniku czego utracono łączność z okrętem. Ponadto, zauważono uszkodzenie steru głębokości umieszczonego na kiosku oraz wgniecenia struktury samego kiosku. W chwili przybycia samolotu, okręt poruszał się o własnych siłach, cały czas pozostając wynurzony, ale nie wiadomo czy dotarł do swojego portu macierzystego Kure w prefekturze Hiroszima. Według niepotwierdzonych informacji, załoga Sōryū miała skontaktować się z dowództwem za pomocą telefonu komórkowego (Naprawa Helge Ingstad nieopłacalna, 2019-05-15).
Szef gabinetu premiera Japonii, sekretarz Katsunobu Kato poinformował, że chiński masowiec zgłosił straży wybrzeża, że nie zarejestrowano żadnego uderzenia i nie wydaje się, aby odniósł on jakiekolwiek uszkodzenia, a nikt z 13-osobowej załogi nie został ranny. Natychmiast po incydencie, japoński rząd powołał zespół ds. szybkiego reagowania, która ma zbadać, jak doszło do zderzenia, a także ocenić bezpieczeństwo statku cywilnego i w razie potrzeby zapewnić pomoc.
Sōryū ma 84 m długości, 9,1 m szerokości, 8,5 m zanurzenia, 2900 t wyporności na powierzchni i 4200 t wyporności w zanurzeniu. Jest napędzany dwoma silnikami wysokoprężnymi Kawasaki 12V 25/25 SB i dwoma silnikami elektrycznymi Kawasaki Kockums V4-275R – dzięki temu charakteryzuje się nowoczesnym, niezależnym od powietrza napędem (Air Independent Propulsion, AIP).
Z kolei Ocean Artemis charakteryzuje się tonażem 51 208t, nośnością 93 103 t, długością całkowitą kadłuba 229 m, szerokością 38 m i aktualnym zanurzeniem 14,9 m. Statek zbudowano w 2011, a jego pierwszym właścicielem była spółka Andromeda Sg Co Ltd (statek ma nowego właściciela od 2015).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.