Japońska Agencja Zamówień, Techniki i Logistyki (ATLA, Acquisition Technology and Logistics Agency) poinformowała, że program rozwoju kołowego transportera opancerzonego IWAPC (Improved Wheeled Armoured Personnel Carrier) będzie opóźniony z powodów problemów technicznych. Pierwotnie miał być zakończony w 2018, ale prace potrwają jeszcze co najmniej trzy lata.

Prototyp transportera opancerzonego Komatsu IWAPC w wariancie wozu rozpoznania skażeń (CBRN, Chemical, Biological, Radiological and Nuclear) zaprezentowany 10 stycznia 2017 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Japonii

Prototyp transportera opancerzonego Komatsu IWAPC w wariancie wozu rozpoznania skażeń (CBRN, Chemical, Biological, Radiological and Nuclear) zaprezentowany 10 stycznia 2017 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Japonii

W grudniu 2017 stwierdzono, że płyty pancerne nie spełniają założeń dotyczących odporności balistycznej, a ich grubość jest niewystarczająca. Korporacja Komatsu, odpowiadająca za rozwój wozu dla Japońskich Lądowych Sił Samoobrony JGSDF (Japan Ground Self-Defense Force), będzie musiała rozwiązać te problemy.

W międzyczasie jednak ARKA szuka alternatywnego rozwiązania. 15 stycznia 2018 Agencja ogłosiła, że prowadzi rozmowy z innymi podmiotami dotyczące możliwości udoskonalenia prototypów IWAPC. Zgłaszające się przedsiębiorstwa muszą mieć doświadczenie w projektowaniu i produkcji kołowych pojazdów opancerzonych lub licencję na sprzedaż takich pojazdów w Japonii. Jednym z rozwiązań jest zatem import wozów z zagranicy.

Pojazdy poszukiwane w ramach programu IWAPC mają zastąpić w linii 365 obecnie używanych 14,6-tonowych transporterów opancerzonych Komatsu typ 96 WAPC. Oprócz wariantu podstawowego, JGSDF szuka też wozów zabezpieczenia technicznego, rozpoznawania skażeń i łączności. Na projekt, budowę i testy prototypów przeznaczono 4,7 mld JPY (149 mln zł), a prace badawczo-rozwojowe rozpoczęły się w 2015.

IWAPC projektowano pod kątem wykorzystania podczas działań asymetrycznych (misje pokojowe lub antypartyzanckie), ale JGSDF chce je wykorzystywać także do symetrycznych działań czyli obrony Wysp Japońskich. Problemy związane z programem nie są uznawane przez dowództwo za bardzo istotne i nie wpływają na planowane operacje. Sił Samoobrony mają inne problemy, związane z opóźnieniami dostaw pływających transporterów opancerzonych AA7V i 17 zamówionych zmiennowirnikowców MV-22B Osprey Block C, które mają zostać rozmieszczone na lotnisku Saga.

Opis
10 stycznia 2017 Komatsu zaprezentowało prototyp kołowego transportera opancerzonego IWAPC w wariancie wozu rozpoznania skażeń.  Pojazd ma 8,4 m długości, 2,5 m szerokości, 2,9 m wysokości i masę 20 t. Modułowa cecha konstrukcji zapewnia możliwość integracji uzbrojenia i wyposażenia dodatkowego. W podstawowej konfiguracji IWAPC może transportować 11 żołnierzy, w tym trzech członków załogi. Prędkość maksymalna na utwardzonej drodze dzięki silnikowi diesla o mocy 450 KM wynosi 100 km/h. Podwozie w kształcie litery V ma stosunkowo wysoko położony środek ciężkości.

Konkurencyjny prototyp zaprezentował koncern Mitsubishi Heavy Industries. Mitsubishi Armoured Vehicle (MAV) 8×8 powstał na bazie wozu typ 16 MCV (Manoeuvre Combat Vehicle). Pojazd został wyposażony w mocniejszy 570-konny silnik i charakteryzuje się masą 27 t. Przewaga nad konstrukcją Komatsu polega na możliwości rozmieszczenia MAV i MVC w pułkach szybkiego reagowania, dzięki czemu uprościłoby to łańcuch dostaw części zamiennych. Wadą jest szerokość podwozia wynosząca 2,98 m. To wartość przekraczająca skrajnie i naruszająca przepisy transportowe. Szacunkowa cena MAV 8×8 jest wyższa od konkurencyjnego pojazdu.