18 lipca irańska państwowa telewizja poinformowała, że Marynarka Wojenna irańskiego Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (IRCGN) 14 lipca dokonała zatrzymania tankowca pod obcą banderą w Zatoce Perskiej. Dwunastoosobowa załoga jednostka pływającej pod banderą Panamy została aresztowana. Według nieoficjalnych informacji jednostka to należący do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) tankowiec MT Riah, z którym utracono wcześniej kontakt.
Iran dokonał zatrzymania, prawdopodobnie, należącego do Zjednoczonych Emiratów Arabskich tankowca MT Riah, który miał transportować nielegalne paliwo. Do zdarzenia doszło w czasie zwiększonego napięcia w rejonie Zatoki Perskiej na linii Teheran-Londyn i Teheran-Waszyngton. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony i Logistyki Iranu
Tankowiec miał zostać przechwycony w rejonie na południe od wyspy Larak w okolicy Cieśniny Ormuz. Aresztowanie załogi nastąpi na podstawie decyzji irańskiego sądu, po tym jak marynarze IRCGN odkryli, że jednostka przemyca paliwo. Data przejęcia i pojemność jednostki potwierdza, że jest nim zaginiony MT Riah, który wyszedł 5 lipca z portu Szardża w ZEA, a dwa dni później utracono kontakt radiowy. 12 lipca około godz. 16.30 czasu lokalnego, czyli w dniu kiedy Iran przychwycił tankowiec, wyłączono system automatycznej łączności AIS (Automatic Identification System), gdy wcześniej zmieniono kurs i jednostka weszła na wody irańskie.
MT Riah ma 68 m długości, 9 m szerokości i 2,5 m zanurzenia. Jego nośność wynosi 1899 t, a pojemność brutto 699 t. Jednostka została zbudowana w 1988. Jego poprzednie nazwy to Shoei Maru i Chahat. Obecny właściciel to międzynarodowa spółka KBR Petrochem, zarejestrowana w Nowym Jorku. Zgodnie z informacją MarineTraffic.com, nie jest jasne gdzie nastąpił załadunek ropy naftowej, ani skąd ona pochodzi.
Analiza
Do zatrzymania MT Riah doszło krótko po incydencie z udziałem jednostek brytyjskich i irańskich w tym rejonie. 11 lipca szybkie łodzie IRGCN próbowały zatrzymać brytyjski zbiornikowiec British Heritage w Cieśninie Ormuz. Powstrzymała je znajdująca się w pobliżu fregata rakietowa HMS Montrose (F236) typu 23 Duke. W odpowiedzi na zdarzenie, 12 lipca brytyjska Admiralicja zdecydowała się na wysłanie w rejon Zatoki Perskiej niszczyciela rakietowego HMS Duncan (D37) typu 45 Daring, a cztery dni później także fregaty HMS Kent (F78) typu 23 Duke, która wyjdzie w morze jednak dopiero w połowie września. Jednostki będą stacjonować w porcie Mina Salman w Bahrajnie. HMS Montrose został tam rozmieszczony 13 kwietnia, gdzie dołączył do czterech niszczycieli min typu Hunter i okrętu pomocniczego. Wzmocnienie okrętów Royal Navy wynika z obecności każdego dnia w tym rejonie od 15 do 30 brytyjskich tankowców i innych dużych jednostek cywilnych dziennie (Próba zatrzymania brytyjskiego zbiornikowca, 2019-07-11).
Wydarzenie było zapewne pokłosiem wypowiedzi Mohsena Rezaja, byłego dowódcy IRGC, a obecnie doradcy prezydenta Hasana Rouhaniego, który wezwał do zajęcia brytyjskiego zbiornikowca w ramach odwetu za podobny krok ze strony Wielkiej Brytanii. 4 lipca około 30 żołnierzy brytyjskiej piechoty morskiej z 42. Commando Royal Marines dokonali bowiem zatrzymania w rejonie Gibraltaru zbiornikowca VLCC Grace–1 pod banderą Panamy, który był podejrzewany o złamanie sankcji Unii Europejskiej dotyczących eksportu m.in. ropy naftowej do Syrii, nałożonych w 2011. 5 lipca Sąd Najwyższy Gibraltaru przedłużył areszt dla załogi i statku o 14 dni. Jednak 14 lipca brytyjski sekretarz spraw zagranicznych Jeremy Hunt poinformował, że zbiornikowiec zostanie wypuszczony, jeśli Londyn otrzyma gwarancję, że jednostka nie popłynie do Syrii (Zbiornikowiec z irańską ropą zatrzymany, 2019-07-05).
Wcześniej, w maju doszło do ataków za pomocą min magnetycznych na zbiornikowce Arabii Saudyjskiej, ZEA i Norwegii na wodach Zatoki Perskiej, natomiast w czerwcu na jednostki pod banderami Wysp Marshalla i Panamy do podobnego incydentu na wodach Zatoki Omańskiej. USA podejrzewały o sprawstwo Iran i ostrzegły przed kolejnymi aktami tego typu (Incydent w Zatoce Omańskiej, 2019-06-13).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.