Przejdź do serwisu tematycznego

Integracja F-35B z pociskami Meteor opóźniona

Brytyjskie samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II zostaną zintegrowane z kierowanymi pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor do połowy dekady.

27 lipca w odpowiedzi na interpelację poselską, podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności w ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii Jeremy Mark Quin poinformował, że samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II zostaną zintegrowane z kierowanymi pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor do połowy dekady.

Brytyjskie samoloty F-35B Lightning II zostaną zintegrowane z kierowanymi pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor do połowy dekady / Grafika: MBDA

Mark Francois, poseł do Izby Gmin z okręgu wyborczego Rayleigh i Wickford zapytał resort obrony jaki jest harmonogram dla pocisków Meteor, aby ogłosić wstępną gotowość operacyjną z samolotami F-35. W odpowiedzi, Jeremy Mark Quin poinformował, że wstępne prace nad integracją pocisków z samolotami postępowały dobrze. Dodał, że Lightning Delivery Team agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment & Support) przy ministerstwie obrony, poprzez biuro programowe F-35 JPO zawarło kontrakt na integrację Meteorów w połowie bieżącej dekady (Pierwsze próby JSM na F-35).

Warto przypomnieć, że 18 marca 2018 amerykańska spółka Lockheed Martin zleciła BAE Systems i konsorcjum MBDA integrację brytyjskich F-35B z pociskami Meteor i powietrze-ziemia SPEAR (Selective Precision Effects At Range) Capability 3. Produkcja seryjna tych drugich rozpoczęła się w tym roku. Umowa w tej sprawie o wartości 550 mln GBP została zawarta 6 stycznia br. (Wielka Brytania zamawia pociski MBDA SPEAR, F-35 z pociskami Meteor i SPEAR).

W dalszej kolejności planowana jest integracja F-35B z pociskami rakietowymi powietrze-powietrze krótkiego zasięgu MBDA AIM-132 ASRAAM (Advanced Short Range Air-to-Air Missile), a także kierowanymi laserem i za pomocą nawigacji GPS/INS bomb Raytheon UK Paveway IV.

Według pierwotnych planów integracja Meteorów z F-35 miała nastąpić do 2024. W tym samym terminie planowano zintegrowanie włoskich F-35. W świetle najnowszych informacji oznaczać to będzie około jednoroczne opóźnienie.

W kwietniu 2019 informowano, że Meteor został już sprawdzony pod kątem dopasowania kadłuba do wewnętrznej komory uzbrojenia F-35. Ma być kompatybilny z węzłami uzbrojenia powietrze-ziemia, ale wymaga przeprojektowania usterzenia, aby był kompatybilny z węzłami powietrz-powietrze, w przypadku gdy uzbrojenia obu klas będzie przenoszone jednocześnie.

Pełna integracja samolotów z pociskami ma nastąpić po aktualizacji oprogramowania do wersji Block 4, która jednak według najnowszych informacji z marca br. może zanotować opóźnienie i wzrost kosztów – harmonogram rozpoczęcia wdrażania miał zostać przesunięty przez Departament Obrony USA z 2026 na 2027 i wymaga dodatkowych 500-600 mln USD inwestycji.

Opis

Pociski Meteor mogą być używane w każdych warunkach atmosferycznych, przeciwko samolotom bojowym, bezzałogowym statkom powietrznym i pociskom manewrującym. Naprowadzany aktywnie radarowo pocisk wyposażono w łącze informacyjne co pozwala mu operować w środowisku sieciocentrycznym, zwiększając precyzję działań lotnictwa. Pocisk ma 3,7 m długości, 178 mm średnicy i masę 190 kg. Jest napędzany silnikiem strumieniowym na paliwo stałe o zmiennym przepływie. Został wyposażony w zapalnik uderzeniowy i zbliżeniowy oraz odłamkową głowicę bojową. Jako pocisk klasy BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile) może niszczyć cele znajdujące się w odległości do około 150 km.

Pociski Meteor znajdowały się pod skrzydłami dwóch brytyjskich samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4, gdy te 10 grudnia 2018 wystartowały z bazy lotniczej RAF Lossiemouth w ramach misji szybkiego reagowania (QRA) w związku ze zbliżeniem się do brytyjskiej przestrzeni powietrznej formacji czterech rosyjskich samolotów wojskowych. Był to debiut operacyjny tego uzbrojenia (Debiut operacyjny Meteorów).

Poza tym pociski znajdują się na wyposażeniu sił zbrojnych Francji, Egiptu, Indii, Włoch, Hiszpanii, Szwecji i Niemiec. W przyszłości do tej grupy dołączą Brazylia, Grecja, Katar, Arabia Saudyjska, Korea Południowa, Tajlandia i Chorwacja (Używane Rafale F3-R dla Chorwacji, Uzbrojenie MBDA dla greckich Rafale, KF-X z Meteorami).

Na bazie Meteora, w kooperacji z Japonią, od 2016 powstaje pocisk JNAAM (Joint New Air-to-Air Missile). Pocisk otrzyma głowicę samonaprowadzającą z radarem AESA opartym na technologii azotku galu (GaN) z japońskiego pocisku Mitsubishi Electric AAM-4B, gdyż ten nie mieści się w wewnętrznej komorze uzbrojenia samolotu F-35A Lightning II (Boeing i MHI zmodernizują F-15J).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X