W czwartek, 27 lutego 2025, służba prasowa 53. Skrzydła Myśliwskiego amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) poinformowała, że w bazie lotniczej Nellis w Nevadzie przeprowadzono szybką integrację przeciwokrętowego pocisku rakietowego Boeing AGM-84 Harpoon z samolotem wielozadaniowym Lockheed Martin F-16D Fighting Falcon.
XATM-84N Harpoon Block II+ / Zdjęcia: Airman 1st Class Timothy Perish, USAF
Zgodnie z opublikowanymi fotografiami, pod prawym skrzydłem F-16D Block 52P (nr rej. 92926) umieszczono pocisk ćwiczebny XATM-84N Harpoon Block II+, który z węzłem uzbrojenia połączono za pomocą nowego modułu umożliwiającego łączność za pomocą bramy sieciowej z systemami pokładowymi nosiciela. Brama sieciowa działała jako tłumacz, umożliwiając komputerowi głównemu F-16 rozpoznanie pocisku Harpoon, a pociskowi odbieranie komend z komputera.
Prace przeprowadził zespół z 3. Oddziału 53. Grupy Doświadczalnej, podkreślając, że tradycyjne sposoby integracji zajmują wiele miesięcy, a nawet lat, ale ten test pokazał metodę przyspieszenia procesu bez kosztownych modyfikacji samolotów (warto dodać, że wcześniejszym przykładem szybkiej integracji są ukraińskie samoloty Su-25, MiG-29 u Su-27, które otrzymały zachodnie uzbrojenie: amerykańskie, brytyjskie i francuskie – przyp. red.).
Naszym głównym celem było wykazanie, że szybką integrację uzbrojenia na platformach Sił Powietrznych USA można osiągnąć wydajnie poprzez modyfikację oprogramowania pośredniczącego, bez konieczności rozległych aktualizacji samego samolotu — powiedział główny kierownik projektu ds. szybkiej integracji. Ten test toruje drogę przyszłym projektom na różnych platformach i systemach uzbrojenia, oferując dowódcom rozszerzone opcje planowania operacyjnego i awaryjnego.
Umiejętności i kreatywność Sił Zbrojnych USA mogą prowadzić do świetnych rezultatów, gdy mają swobodę działania poza zwykłą biurokracją — dodał kierownik projektu. Ten wysiłek podkreśla potencjał usprawnienia procesów i poprawy naszej ogólnej gotowości bojowej.
W amerykańskich siłach zbrojnych lotnicze pociski przeciwokrętowe AGM-84 Harpoon są używane w lotnictwie Marynarki Wojennej (US Navy) na samolotach patrolowych i ZOP typu P-3C Orion i P-8A Poseidon oraz wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet, Korpusie Piechoty Morskiej na (już wycofywanych) AV-8B Harrier II, a w przypadku USAF tylko na bombowcach strategicznych B-52H Stratofortess (od 8 do 12 pocisków).
Pocisk w wersji Harpoon Block II otrzymał układ naprowadzania z aktywnym radarem, wspomaganym nawigacją zliczeniowej (INS) i satelitarną GPS GNSS, który umożliwia zarówno atakowanie okrętów nawodnych, jak i naziemnych. Wersja Block II nie została przyjęta przez US Navy, ale została zintegrowana z eksportowymi F-16, a jest obecnie integrowana z eksportowymi F-15.
W przypadku F-16 pociski te trafiły m.in. do Grecji i Tajwanu, ale w ich przypadku integracja była procesem żmudnym. Nowe techniki przetestowane przez zespół testowy 53. Skrzydła Myśliwskiego pozwolą na przyspieszenie tego procesu, potencjalnie również z innymi typami uzbrojenia lotniczego.



