W poniedziałek, 30 grudnia 2024, Ministerstwo Obrony Indii poinformowało o podpisaniu dwóch umów o łącznej wartości 2867 crore INR, czyli 2,867 mld INR (137,331 mln zł) związanych ze zwiększeniem możliwości konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Kalvari, opartych na francuskim typie Scorpène.
Umowy zostały podpisane w obecności sekretarza stanu Rajesha Kumara Singha w siedzibie resoru obrony w New Delhi. Pierwsza o wartości 1990 crore INR, czyli 1,99 mld INR (95,322 mln zł) została sygnowana ze spółką stoczniową Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL) i dotyczy integracji pakietu DRDO-AIP dla napędu niezależnego od powietrza (Air Independent Propulsion), natomiast druga o wartości 877 crore INR, czyli 877 mln INR (42,009 mln zł) z francuską Naval Group na integrację ciężkich torped elektrycznych EHWT (Electronic Heavy Weight Torpedo) Takshak.
Technologia AIP jest rozwijana lokalnie przez rządową Agencję Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation). Projekt dotyczący opracowania pakietu i jego integracji zwiększy długotrwałość zanurzenia konwencjonalnych okrętów podwodnych z obecnych 48 godzin do 14 dni i znacząco przyczyni się do planu gospodarczego premiera Narendry Modiego o nazwie Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (pol. Misja samowystarczalne Indie). Wygeneruje zatrudnienie wynoszące prawie 3 mln roboczogodzin.
Integracja torpedy EHWT będzie wspólnym wysiłkiem indyjskiej marynarki wojennej (Bhāratīya Nau Senā), DRDO i francuskiej Naval Group. Znacznie zwiększy możliwości bojowe omawianych okrętów.
Indie dysponuję obecnie 5 z 6 zamówionych okrętów podwodnych typu Kalvari pierwszej serii (Batch I): INS Kalvari (S21), Khanderi (S22), Karanj (S23), Vela (S24) i Vagir (S25), wprowadzonymi do służby w latach 2017-2023. Ostatni, INS Vagsheer (S26), przechodzi próby morskie (miał wejść do służby w grudniu br.).
Planowane jest zamówienie trzech kolejnych okrętów drugiej serii (Batch II) w ramach programu o kryptonimie Project 75 (India). Pierwotnie, w ramach programu poszukiwano dostawcy sześciu okrętów. Zapytania ofertowe w tej sprawie (RFP, Request For Proposals) rozesłano do potencjalnych oferentów 20 lipca 2021. Brano też pod uwagę oferty koreańskiej Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (obecnie Hanwha Ocean) z KSS-III, niemieckiej ThyssenKrupp Marine Systems z typem 214, hiszpańskiej Navantii z S-80 Plus oraz rosyjskiej OAO RosOboronEksport/Biura konstrukcyjnego Rubin z Amur 1650 – wszystkie odrzucono.
Modernizacja napędów okrętów typu Kalvari podczas planowanych remontów w połowie okresu eksploatacji od września 2025 obejmie dodanie sekcji z układem AIP w środkowej części kadłubów, co zwiększy ich długość i wyporność. Trzy okręty drugiej serii otrzymają odpowiednie sekcje już w trakcie budowy.
W marcu 2021 przetestowano na lądzie prototypową sekcję z układem AIP, zaprojektowanym przez Naval Materials Research Laboratory (NMRL) we współpracy ze spółką Larsen & Toubro (L&T). 22 czerwca 2023 L&T i DRDO podpisały umowę na produkcję dwóch jednostek modułów AIP w zakładzie AM Naik Heavy Engineering Complex w Surat. W lipcu br. ukończono pierwszy z nich.
Moduły AIP składają się z ogniw paliwowych z kwasem fosforowym (PAFC) i pokładowego systemu generowania wodoru. System generowania wodoru wyklucza potrzebę magazynowania tego pierwiastka, a produktem ubocznym jest niezanieczyszczona woda, która ma zostać uwolniona do oceanów.
Jeśli chodzi o uzbrojenie, to okręty typu Kalvari są wyposażone w sześć wyrzutni torpedowych kal. 533 mm i mogą przenosić 18 niemieckich ciężkich torped SUT lub/i przeciwokrętowych pocisków rakietowych SM39 Exocet. Zamiast torped i pocisków mogą też przenosić 30 min morskich.
Ciężka torpeda EHWT Takshak jest to zaawansowany wariant torpedy Varunastra, którą wyposażono w akumulator elektryczny do napędu. Ma długość 6,4 m długości, w porównaniu do 7,78 m swojego modelu bazowego, co umożliwia jej wystrzelenie z okrętów podwodnych. Wyposażono ją też również w system nawigacji zliczeniowej Ring Laser Gyro (RLG INS) oraz naprowadzanie oparte na GPS/NavIC. Takshak opracowano we dwóch wersjach: wystrzeliwanej z okrętu podwodnego z naprowadzaniem przewodowym i wystrzeliwanej z okrętu nawodnego z naprowadzaniem autonomicznym. Torpeda, opracowana przez DRDO we współpracy ze spółką Bharat Dynamics Limited (BDL), od maja br. jest gotowa do prób morskich.