Samolot wykonał lot testy startując i lądując na lotnisku w Sewilli. W tym mieście znajduje się centrum montażu ostatecznego m.in. programu A400M. Podczas próby sprawdzono podstawowe właściwości pilotażowe, a także poprawność działań poszczególnych systemów pokładowych. Jest to standardowa procedura związana z procesem montażu, a później etapów zdawczo-odbiorczych.

Pierwszy indonezyjski Airbus A400M Atlas zapoczątkował fazę prób w locie. Zdjęcie: Airbus
Co warto odnotować, przy okazji publikacji materiałów z oblotu pierwszego indonezyjskiego A400M Atlas, Airbus pokazał także drugi egzemplarz dla tego użytkownika. Maszyna została już zmontowana i opuściła halę montażową. Obecnie oczekuje na naniesienie docelowego malowania i zapoczątkowanie procesu prób naziemnych.
Jak wskazują upublicznione zdjęcia, Indonezja zamówiła parę samolotów z bogatym wyposażeniem dodatkowym, który umożliwia wykorzystanie A400M Atlas nie tylko w roli transportowej. Świadczą o tym podskrzydłowe zasobniki z giętkimi przewodami tankującymi, które zostały podwieszone podczas lotu próbnego – dzięki nim indonezyjskie A400M będą mogły służyć jako maszyny tankowania powietrznego m.in. dla zamówionych we Francji wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Rafale.

Indonezja zakupiła dla swoich A400M Atlas m.in. zasobniki z giętkimi przewodami tankującymi, które pozwalają im pełnić rolę maszyn tankowania powietrznego. Zdjęcie: Airbus
Kontrakt pomiędzy Indonezją oraz koncernem Airbus został zawarty w listopadzie 2021 roku. Poza dwoma A400M Atlas obejmuje także opcje, które umożliwiają zamówienie czterech kolejnych egzemplarzy. Ich zakup jest związany z procesem gruntownej modernizacji lotnictwa transportowego, które jest ważnym elementem bezpieczeństwa w tym kraju. Obszar Indonezji jest często nawiedzany przez katastrofy naturalne, a wyspiarski charakter kraju powoduje potrzebę budowy efektywnego segmentu transportowego umożliwiającego sprawne przerzucanie sprzętu, personelu i pomocy w rejony działań.
