W czwartek, 6 lutego 2025, w Dżakarcie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez dowództwo Marynarki Wojennej Indonezji (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut, TNI-AL) podczas której ujawniono, że uruchomiono procedurę oceny zasadności pozyskania śmigłowcowców desantowych, które mogłyby zostać zbudowane w stoczni rodzimej spółki PT PAL Indonesia.
Zdjęcie: PT PAL Indonesia via Asia Pacific Defense Journal
Dowódca TNI-AL adm. Muhammad Ali poinformował, że potrzebę zakupu kilku kluczowych aktywów dla sił morskich: śmigłowcowców desantowych z ciągłym pokładem lotniczym do wsparcia operacji niebojowych, a także dodatkowych fregat rakietowych z Włoch i szybkich kutrów rakietowych z Turcji. Przypomnijmy, że rząd w Dżakarcie odkupił dwie włoskie fregaty typoszeregu MPCS/PPA (Multipurpose Combat Ship/Pattugliatore Polivalente d’Altura), które w tym roku wejdą do służby.
Podkreślił również znaczenie fregat produkowanych w kraju w celu wzmocnienia ogólnych możliwości sił morskich, w tym samowystarczalności. Chodzi o lokalnie budowane w stoczni PT PAL Indonesia dwie fregaty rakietowe brytyjskiego projektu Arrowhead 140 w programie Merah Putih (pierwszy okręt: cięcie blach 9 grudnia 2022, położenie stępki 25 sierpnia 2023; drugi okręt: cięcie blach 5 czerwca 2024, położenie stępki 15 listopada 2024), w miejsce sześciu planowanych wcześniej fregat typoszeregu FREMM.
Podczas konferencji zaprezentowano koncepcję śmigłowcowca desantowego projektu państwowej spółki PT PAL Indonesia, który ma mieć 243 m długości i z deklaracją zwodowania go do końca 2028 (zapewne jeśli budowa rozpoczęłaby się jak najszybciej, np. w tym roku – przyp. red.). Koncepcje nie są nowe i spółka od pewnego czasu promuje projekty okrętów lotniczych, zarówno dla rodzimych sił morskich, jak i na eksport. Wydaje się jednak, że potrzebowałaby doświadczonego partnera zagranicznego jak włoska grupa stoczniowa Fincantieri Cantieri Navali Italiani czy południowokoreańska HD Hyundai Heavy Industries, z którą już współpracowała.
Podkreślono, że dowództwo TNI-AL przeprowadziła już wcześniejsze badania dotyczące potencjalnego nabycia okrętów lotniczych, zdolnych do przenoszenia śmigłowców zarówno do operacji bojowych, jak i niezwiązanych z walką. Zgodnie z dokumentem planistycznym Minimum Essential Force (MEF), zapotrzebowanie TNI-AL to co najmniej cztery śmigłowcowce desantowe.
Warto dodać, że pod koniec 2024 krążyły niepotwierdzone informacje o zainteresowaniu nabyciem byłego włoskiego lotniskowca Giuseppe Garibaldi (C552) jako części większej umowy z Włochami, chociaż nie zostało to dotąd potwierdzone. Włosi wycofali okręt 1 października ub. r. po 39 latach służby, a niebawem zastąpił go wielozadaniowy śmigłowcowiec desantowy Trieste (L9890). Co ciekawe, na Garibaldim rozpoczęto proces usuwania systemów bojowych, ale los okrętu na razie nie został przesądzony. Z jednej strony na początku 2022 włoski resort obrony przestawił pomysł konwersji go w pływającą platformę startową rakiet kosmicznych w ramach programu SIMONA (Sistema Italiano Messa in Orbita NAve), a z drugiej władze miast Taranto i Genui wnioskują o nabycie go w roli okrętu-muzeum.