1 lipca br. indyjska rządowa Agencja Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation) przeprowadziła oblot demonstratora technologii autonomicznego bezzałogowca w układzie tzw. latającego skrzydła (Autonomous Flying Wing Technology Demonstrator lub Stealth Wing Flying Testbed, SWiFT) (CATS: Lojalni skrzydłowi z Indii).
Indyjska Agencja Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO przeprowadziła oblot demonstratora technologii autonomicznego bezzałogowca w układzie tzw. latającego skrzydła
Oblot nastąpił z lotniska poligonu wojsk lotniczych w Chitradurga, w stanie Karnataka, w południowych Indiach. Zgodnie z opublikowaną informacją, działając w trybie w pełni autonomicznym, samolot wykonał bezproblemowy lot, w tym start, nawigację po wyznaczonych punktach i płynne przyziemienie. Dla Indii, oblot ten stanowi ważny kamień milowy pod względem udowodnienia kluczowych technologii w kierunku rozwoju przyszłych bezzałogowych statków powietrznych i jest znaczącym krokiem w kierunku samodzielności w takich strategicznych technologiach obronnych.
Minister obrony Indii Rajnath Singh pogratulował agencji DRDO sukcesu i powiedział, że jest to duże osiągnięcie w kierunku autonomicznych samolotów i utoruje drogę dla planu gospodarczego o nazwie Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (pol. Misja samowystarczalne Indie) pod względem kluczowych systemów wojskowych. Z koeli sekretarz departament obrony ds. badań i rozwoju oraz przewodniczący DRDO, Dr G Satheesh Reddy, docenił wysiłki zespołów związanych z projektowaniem, rozwojem i testowaniem systemu.
Samolot został opracowany przez laboratorium badawcze ADE (Aeronautical Development Establishment) z Bengaluru, wchodzące w skład DRDO. 1-tonowy bezzałogowiec jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym NPO Saturn 36MT, produkcji rosyjskiej (według innych źródeł także rosyjskim TRDD-50MT). Płatowiec, podwozie oraz całe systemy sterowania lotem i awioniki zostały opracowane lokalnie. Ma 4 m długości i 5 m rozpiętości skrzydeł. Ma być zdolny do wykonywania lotów z prędkością poddźwiękową. Prace nad SWiFT rozpoczęto w 2020. Samolot rozpoczął próby naziemne w lipcu 2021, które zakończono kołowaniem we wrześniu tego samego roku.
Jeden z konstruktorów samolotu z ADE przyznał, że potrzeba zrealizować co najmniej dziesięć lotów próbnych systemu SWiFT, zanim rząd przyzna DRDO fundusze na rozwój docelowej platformy, czyli autonomicznego bezzałogowca bojowego Ghatak (wcześniej znanego jako AURA; Autonomous Unmanned Research Aircraft), który ma być napędzany rodzimym silnikiem – wariantem bez dopalania GTRE GTX-35VS Kaveri.
#DRDOUpdates | Successful Maiden Flight of Autonomous Flying Wing Technology Demonstrator@PMOIndia https://t.co/K2bsCRXaYp https://t.co/brHxaH7wbF pic.twitter.com/SbMnI5tgUM
— DRDO (@DRDO_India) July 1, 2022
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.