Podczas berlińskich targów ILA 2018, przedstawiciele koncernów Airbus i Dassault Aviation podpisali porozumienie ws. opracowania i budowy wielozadaniowego samolotu bojowego przyszłości w ramach programu FCAS.

Wizualizacja projektu FCAS pod roboczą nazwą New Fighter oraz jego założenia techniczne zostały ujawnione podczas IQPC International Fighter Conference 2017 / Grafika: Airbus

Wizualizacja projektu FCAS pod roboczą nazwą New Fighter oraz jego założenia techniczne zostały ujawnione podczas IQPC International Fighter Conference 2017 / Grafika: Airbus

25 kwietnia 2018 podczas targów ILA Berlin Air Show, przedstawiciele koncernów Airbus i Dassault Aviation podpisali porozumienie ws. opracowania i budowy wielozadaniowego samolotu bojowego przyszłości w ramach programu FCAS (Future Combat Air System).Porozumienie zostało podpisane przez dyrektora generalnego Dassault Aviation, Erica Trappiera oraz dyrektora wykonawczego działu Airbus Defence and Space, Dirka Hoke’a.

Nowa platforma ma być następcą myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon w niemieckiej Luftwaffe i Dassault Rafale we francuskich Armée de l’air. Zmiana generacyjna miała by nastąpić w latach 2035-2040.

FCAS może składać się nie tylko z nowego europejskiego samolotu bojowego, ale także bsl klasy MALE (średniego pułapu i dużego zasięgu) wraz z systemami bezpiecznej łączności i dowodzenia. Ujawniony plan zakłada powstanie demonstratora wraz z niezbędnymi technologiami w 2025.

20 czerwca 2016 w zakładach Airbusa Ottobrunn w Taufkirchen k. Monachium zaprezentowano koncepcję samolotu bojowego w ramach programu FCAS dla Luftwaffe. Założono wówczas, że będzie to następca samolotów myśliwsko-bombowych Panavia Tornado IDS/ECR oraz uzupełnienie dla Typhoonów. Samolot miał mieć dwuosobową załogę (pilot i operator uzbrojenia) lub operować w trybie bezzałogowym. Natomiast najnowsza koncepcja zakłada już opracowanie następcy Typhoona.

13 lipca 2017 podczas wspólnego posiedzenia rządów Francji i Niemiec, oba państwa zgodziły się na rozwijać FCAS jako następcę modeli Rafale i Typhoon. Z kolei 8 listopada 2017 podczas IQPC International Fighter Conference, Airbus Defence and Space ujawnił szczegóły koncepcji samolotu, nazwanego roboczo jako New Fighter.

Analiza

New Fighter ma być trudno wykrywalną konstrukcją o dużym zasięgu lotu. Awionika pokładowa ma umożliwić zarządzanie rojem autonomicznych statków bezzałogowych. Ponadto nowy samolot ma mieć możliwość współdziałania ze starszymi statkami powietrznymi, takimi jak myśliwce 4. generacji, powietrze tankowce, samoloty transportowe i wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej (AEW&C).

Platforma ma zostać opcjonalnie uzbrojona broń laserową i wyposażona w awionikę nowej generacji Zabudowane czujniki mają automatycznie wskazywać i rozpoznawać cele oraz realizować zadania wywiadowcze, nadzoru i rozpoznania (ISR). Zgodnie z oświadczeniem Airbusa wstępne prace nad projektem New Fighter już się rozpoczęły.