Izraelski Ministerialny Komitet ds. Bezpieczeństwa zaakceptował plan zakupu setek kołowych transporterów piechoty nowej generacji Eitan, a także rozwój nowej armaty automatycznej.
W 2020, KTO Eitan rozpocznie zastępowanie w linii wysłużonych gąsienicowych transporterów M113 Zelda.
Decyzję Komitetu ogłosiło Ministerstwo Obrony Izraela 11 marca. Wdrożenie KTO nowej generacji ma związek z programem modernizacji technicznej Wojsk Lądowych Sił Obronnych Izraela. Odbywa się ono w ramach pięcioletniego planu o kryptonimie Gideon począwszy od 2020. Wtedy też KTO Eitan rozpocznie zastępowanie w linii wysłużonych gąsienicowych transporterów M113 produkcji amerykańskiej. Plan ma na celu zwiększenie zdolności operacyjnych Wojsk Lądowych przy równoczesnej optymalizacji wydatków. Jest on częścią szerszego, 20-letniego programu o nazwie Ground Horizon.
Kołowy transporter piechoty Eitan prawdopodobnie będzie najcięższym pojazdem w swojej klasie na świecie z uwagi na silne opancerzenie /Zdjęcia: Israel Military Industries
Eitan będzie służyć równolegle z ciężkim, gąsienicowym bojowym wozem piechoty Namer, wyposażonym w bezzałogową wieżę, uzbrojoną w 30 mm armatę automatyczną Mk 44. Nowy wariant transportera opancerzonego Namer został ujawniony przez Dyrektoriat Rozwoju Programów Pancernych (MANTAK) 31 lipca 2017. Do 2027 roku ma być dostarczonych łącznie 531 wozów w różnych wariantach. Obecnie służy ich około 120 jako transportery opancerzone.
Również około 2020 do służby w Korpusie Pancernym Wojsk Lądowych ma wejść najnowsza wersja czołgu podstawowego Merkawa Mark 4 Barak (hebr. Błyskawica). Wóz będzie wizualnie podobny do najnowszego obecnie wariantu, Merkawa Mark 4M Windbreaker. Załoga otrzyma nahełmowy system celowniczy dla dowódców i kierowców działający w technologii rzeczywistości rozszerzonej. Z kolei w latach 2025-2027 do służby wejdzie rodzina gąsienicowych wozów bojowych nowej generacji Carmel.
Analiza
KTO Eitan (hebr. wytrwały), zbudowany w układzie 8×8, został opracowany wspólnie przez Israel Military Industries Ltd. (IMI), Israel Aerospace Industries Ltd. (IAI) oraz Rafael Advanced Defense Systems Ltd. Jego prezentacja odbyła się 1 sierpnia 2016. KTO jest napędzany silnikiem o mocy 750 KM, dzięki któremu prędkość maksymalna pojazdu wynosi ponad 90 km/h. Załoga liczy trzy osoby (dowódca, kierowca, działonowy), liczba żołnierzy desantu to dziewięciu, a masa maksymalna wozu ma nie przekraczać 30-35 ton.
Wersja docelowa wozów zostanie wyposażona nową generację aktywnych systemów obrony Trophy 2 i bezzałogową wieżę z armatą automatyczną kal. 30 lub 40 mm. Konstrukcja KTO jest w pełni modułowa, dzięki czemu wariant bazowy może zostać skonfigurowany do wersji specjalistycznej. Jak podkreślają twórcy, podczas konstrukcji wozu zaczerpnięto doświadczenia Wojsk Lądowych z Operacji Ochronny Brzeg w czasie eskalacji konfliktu izraelsko-palestyńskiego od lipca 2014.