Na zaplanowanej na 17-21 lutego br. Międzynarodowej Wystawie i Konferencji Obronnej IDEX 2025 w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, amerykańska spółka Flyer Defense wraz z emiracką International Golden Group zaprezentowały lekki pojazd taktyczny Flyer 60-6.
Jak podaje producent, zaprojektowany w celu zwiększenia adaptowalności zadań i wydajności floty, Flyer 60-6 konsoliduje wielozadaniowość w jedną, rekonfigurowalną platformę, oferując niezrównaną wszechstronność, trwałość i gotowość do prowadzenia działań specjalnych w kompaktowej platformie transportowej.
Wprowadzając nową klasę ultralekkich pojazdów taktycznych, Flyer 60-6 zapewnia wysoką manewrowość, zachowując jednocześnie wysokie osiągi terenowe i ładowność. Mając 152,4 cm (60 cali) szerokości, pojazd ułatwia nawigację w gęstym terenie i ciasnym środowisku miejskim, a jego niski profil dodatkowo zmniejsza sygnaturę.
Flyer 60-6 może pełnić transportować 6 żołnierzy w wariancie transportowym, przenosić lekkie uzbrojenie, pełnić rolę lekkiego pojazdu logistycznego lub ewakuacji medycznej. Ładowność pojazdu wynosi 1588 kg (3500 funtów).
Dzięki Flyer 60-6 na nowo definiujemy możliwości ultralekkiego pojazdu taktycznego — powiedział Oded Nechushtan, założyciel i dyrektor generalny Flyer Defense. Ta platforma eliminuje ograniczenia tradycyjnych pojazdów ULTV, oferując prawdziwe możliwości terenowe, ładowność i adaptację na polu walki w jednym pojeździe. To najlepsze rozwiązanie dla wojsk poszukujących elastyczności operacyjnej bez kompromisów.
Flyer 60-6 może być transportowany w ładowni zmiennowirnikowców Bell-Boeing V-22 Osprey oraz samolotów transportowych C-130 Hercules i C-17A Globemaster III, jak i w ładowni i na zawiesiu ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47 Chinook.
Platforma Flyer 60-6 ma 80% wspólnych części z większym Flyer 72, który był prezentowany na IDEX 2025 w wersji ze 120-mm moździerzem samobieżnym Alakran. Bazowy Flyer 72, znany też jako The Beast, trafił do Dowództwa Operacji Specjalnych USA (USSOCOM), gdzie otrzymał nazwę M1297 A-GMV 1.1 (Army Ground Mobility Vehicle) i może pochwalić się 20-letnim cyklem eksploatacji w służbie operacyjnej.
https://twitter.com/FlyerVehicle/status/1891826758917177684