Na zaplanowanej na 17-21 lutego br. Międzynarodowej Wystawie i Konferencji Obronnej IDEX 2025, hiszpańska spółka NTGS (New Technologies Global Systems) zaprezentowała 120-mm moździerz samobieżny Alakran (znany też jako Alacrán, czyli Skorpion), zintegrowany z amerykańskim podwoziem lekkiego pojazdu Flyer 72.
Alakran to pierwszy moździerz z automatycznym systemem celowania i cyfrowym systemem kierowania ogniem, który nie wymaga mechanizmu pochłaniającego odrzut, gdyż jest wysuwany elektryczno-pneumatycznym systemem rozstawiania poza pojazd i oparty na płycie oporowej o ziemię, a jego konstrukcja wymiennych gładkościennych luf pozwala na zmianę kalibru z 81 na 120 mm i na odwrót. W przypadku moździerza 120 mm wymagana nośność pojazdu wynosi 1 tona.
Przejście z pozycji marszowej do bojowej wynosi 30 sekund, 35 sekund do rozpoczęcia strzelania i 25 sekund do opuszczenia stanowiska ogniowego po zakończeniu strzelania. Wycelowanie zajmuje 8 sekund, a moździerz może wystrzelić 12 razy w ciągu pierwszej minuty. Szybkostrzelność długotrwała to 4 strz./min. Zasięg skuteczny ognia wynosi do 8200 m.
Zmodyfikowany moździerz Alakran z bruzdowanym przewodem o nazwie Deployable Mortar System zastosowano w pojeździe Sherpa A2M (Advanced Mobile Mortar), opracowanym we współpracy z Arquus i Thales, który miał premierę na targach Eurosatory 2022 w Paryżu. NTGS projektuje i produkuje również moździerze holowane o kalibrze 60, 81 i 120 mm.
Alakran został pierwotnie opracowany przez spółkę Everis Aerospace and Defense i jest również oferowany przez hiszpańską spółkę Ventura Defense, natomiast w Polsce był prezentowany na ostatnim XXXII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO w Targach Kielce przez Auto Podlasie, za co otrzymała Nagrodę Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej. W latach 2018-2019 był testowany przez Wojska Lądowe Hiszpanii (Ejército de Tierra) na podwoziu wielozadaniowego pojazdu taktycznego rodziny VAMTAC (Vehículo de Alta Movilidad Táctico) w wersji ST5, produkowanej od 2013 (Rheinmetall dostarczy moździerze Expal Eimos 81 mm do Hiszpanii). Ostatecznie trafił na eksport do Arabii Saudyjskiej oraz Ukrainy jako Bars-8MMK (Mobilʹnoho Minometnoho Kompleksu).
Zaprojektowany przez General Dynamics, Flyer 72, znany jako The Beast, w przeszłości trafił na wyposażenie Dowództwa Operacji Specjalnych USA (USSOCOM), gdzie otrzymały nazwę M1297 A-GMV 1.1 (Army Ground Mobility Vehicle) i był bezskutecznie oferowany przez konsorcjum Oshkosh Defence i Flyer Defense w programie Wojsk Lądowych (US Army) w programie ISV (Infantry Squad Vehicles), w którym wygrała GM Defense (część General Motors) dostarczając pojazdy LTV (Light Tactical Vehicle) pod oznaczeniem wojskowym M1301.
W przypadku wersji z moździerzem, pojazd zabiera 50 granatów moździerzowych kalibru 120 mm lub 80 granatów moździerzowych kalibru 81 mm – wszystko dzięki nietypowemu rozmieszczeniu także z przodu pojazdu.