Na zaplanowanych na 28-31 maja br. Międzynarodowych Targach Techniki i Usług Pożarowych PYROS 2025 (towarzyszących Międzynarodowym Targom Techniki Wojskowej i Służb Ochrony Porządku IDET 2025) w czeskim Brnie, spółka New Space Technologies z siedzibą w Uherského Hradišta zaprezentowała amfibię gąsienicową KALAN.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
KALAN został opracowany jako następca postradzieckich gąsienicowych, średnich transporterów pływających rodziny PTS (Pławajuszczij Transportior Sriednij), które znajdują się na wyposażeniu jeszcze 18 państw, w tym wielu w Europie z dawnego bloku wschodniego: Czech, Polski (które poszukują następców), Ukrainy, Bułgarii, Węgier, Serbii i oczywiście Rosji. Na wyposażeniu Wojska Polskiego znajdowały się 282 egzemplarze PTS-M, z których ostatnio dwa zostały przekazane Instytutowi Geofizyki Polskiej Akademii Nauk do Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie (gdzie dołączą do dwóch już posiadanych). PTS-M były używane przez Wojska Obrony Terytorialnej ostatnio podczas zeszłorocznej powodzi w Polsce południowo-zachodniej.
Zgodnie z informacją producenta, KALAN jest napędzany 12-cylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem wysokoprężnym Tatra T3-928 o mocy 440 kW (598 KM), który zapewnia prędkość maksymalną na drodze utwardzonej do 60 km/h, w terenie do 35 km/h oraz możliwość pływania dzięki dwóm pędnikom wolnoodrzutowym z prędkością 6,5 w. (12,5 km/h).
Pojazd ma 10,2 m długości, 3,3 m szerokości, 3,7 m wysokości, 20 000 kg masy własnej oraz 31 000 kg dopuszczalnej masy całkowitej. Może pokonywać wzniesienia terenowe o nachyleniu bocznym 30%, podłużnym 60%, rowy o szerokości 2,5 m oraz przeszkody pionowe o wysokości 650 mm (konwencja: 40° / wyjście: 42°).
Pojazd jest przeznaczony do transportu zaopatrzenia, ciężkiego sprzętu, paliwa, pomocy humanitarnej i specjalistycznego sprzętu, a także do ewakuacji ludzi podczas powodzi i klęsk żywiołowych (70 osób lub 12 łóżek medycznych). Załadunek i rozładunek obydwa się za pomocą tylnej rampy. Załoga składa się z trzech osób, w tym kierowcy.
KALAN można rozszerzyć o różne specjalistyczne moduły, takie jak nośnik kontenerów, wciągarka, ramię hydrauliczne czy motopompa ze zbiornikiem gaśniczym (8000 litrów wody/środka gaśniczego lub 500 litrów pianki) z funkcją wypompowywania wody (w tym skażonej podczas dekontaminacji).
Co ciekawe, czeska spółka nie wyklucza też, w zależności od zapotrzebowania, również wersji wojskowej, jako nosiciela systemów uzbrojenia, takich jak wieloprowadnicowa wyrzutnia rakietowa czy zestaw przeciwlotniczy, jak i wsparcia jako stacja radiolokacyjna. Może też być zdalnie sterowany ze stanowiska dowodzenia.
Projekt pojazdu powstał we współpracy z Korpusem Ochrony Pożarowej Republiki Czeskiej (Hasičský záchranný sbor České republiky, HZS ČR) i był wspófinansowany przez Agencję Techniczną (Technologická agentura ČR, TA ČR) oraz Ministerstwo Przemysłu i Handlu w ramach programu rozwojowego TREND projekt nr FW03010364.
Obecnie, prototyp przechodzi szeroko zakrojone testy w Jednostce ratowniczej Straży Pożarnej Republiki Czeskiej (Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky, ZÚ HZS ČR).
KALAN otrzymał nagrodę za innowacyjny eksponat w ramach prestiżowego konkursu Golden IDET 2025: