Pandur 8×8 EVO to głęboko rozwinięta wersja Pandura II. Jest efektem współpracy Tatra Defence Vehicles z GDLS-Steyr GmbH. Został zaprojektowany zgodnie z wymogami NATO Generic Vehicle Architecture, NGVA (opisanymi normą STANAG 4754). Nowy pojazd został dostosowany do wymogów czeskich Sił Zbrojnych (Armáda České Republiky) oraz nieujawnionego klienta. Uwzględniając doświadczenia z toczącej wojny na Ukrainie pojazd uzbrojono w produkowaną przez Elbit Systems, bezzałogową wieżę UT30MK2 wyposażoną dodatkowo w system obrony aktywnej Iron Fist.
Tatra Defence Vehicles w 2015 uzyskała licencję od GDELS na produkcję oraz modernizację kto Pandur II
Jak poinformował Redakcję MILMAG Radomir Smolka, Dyrektor do spraw Badań i Rozwoju w Tatra Defence Vehicles, w stosunku do Pandura II masa nowego pojazdu wzrosła z 22,5 t do 25 t. Wiąże się to ze zwiększeniem poziomu opancerzenia, przy jednoczesnej rezygnacji ze zdolności amfibijnych. Pandur EVO charakteryzuje się zmienionym V-kształtnym profilem kadłuba co zapewnia ochronę przeciwminową na poziomie M3a/M3b oraz ochronę balistyczną na poziomie 4 zgodnie z normą STANAG 4569. Dodatkowo producent zapewnia ochronę przeciwko improwizowanym ładunkom wybuchowym (IED) o masie do 50 kg lub przed detonacją artyleryjskiego pocisku odłamowo-burzącego w odległości 5 m. Aby skompensować przyrost masy pojazd wyposażono w silnik Cummins o mocy 405 kW (550 KM). Wymiana jednostki napędowej ma zajmować nie więcej niż dwie godziny.
Widok na przedział desantu. Transporter przewozi trzy osobową załogę (dowódca, celowniczy i kierowca) oraz 7 żołnierzy desantu
Pandur 8×8 EVO został wyposażony w szereg systemów mających zwiększyć świadomość sytuacyjną oraz przeżywalność załogi. Zdalnie sterowana wieża jest kontrolowana za pomocą dwóch pulpitów znajdujących się w środku pojazdu. Dodatkowo dowódca został wyposażony w system Iron Vision, który został spięty z zewnętrznymi kamerami. Pozwala to na obserwację w promieniu 360 stopni wokół pojazdu. Dodatkowo na swoim stanowisku posiada terminal systemu zarządzania polem walki (BMS). Łączność i wymianę danych zapewniają trzy radiostacje L3Harris. Co ciekawe do wymiany danych wewnątrz pojazdu zastosowano interkom cyfrowy RF-7800I będący licencyjną odmianą systemu FONET opracowanego i produkowanego przez Grupę WB.
Terminal cyfrowego interkomu, będący licencyjna odmianą FONETu produkowanego przez Grupę WB
Widoczne stanowiska dowódcy (po lewej) i celowniczego (po prawej). Uwagę zwracają dwa centralne ekrany. Na górnym, w wysokiej rozdzielczości, wyświetlany jest obraz z dzienno-nocnej głowicy optoelektronicznej, sprzęgnięty z oprogramowaniem wykorzystującym elementy sztucznej inteligencji, które w czasie rzeczywistym wyszukuje potencjalne cele. Dolny, dotykowy ekran pozwala zarządzać podstawowymi systemami pojazdu takimi jak uzbrojenie czy systemy obrony oraz monitorować kluczowe parametry. Poniżej widoczny pulpit głośnikowy będący licencyjną odmianą pulpitu CZS-2GM wchodzącego w skład FONETu
Pandur EVO został uzbrojony w bezzałogową wieżę Elbitu wyposażona w 30-mm armatę automatyczną MK44S Bushmaster II oraz karabin maszynowy FN MAG kalibru 7,62 mm. Dodatkowo na wieży można umieścić kontener z parą przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) SPIKE LR2. Dostęp do uzbrojenia z wnętrza pojazdu pozwala na uzupełnianie amunicji armaty i karabinu maszynowego bez narażania załogi. Jedynie wymiana w kontenerze wymaga wyjścia na zewnątrz. Dodatkowa amunicja jest przewożona w przedziale desantowym za stanowiskiem dowódcy.
Jak poinformował Redakcję MILMAG Radomir Smolka, wieża dla Pandura EVO ma być składana i montowana w czeskich zakładach Tatry / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Pandur EVO ma być w pełni dostosowany do wymogów współczesnego i przyszłego pola walki, w tym zagrożeń związanych z rozwojem platform bezzałogowych. Za obronę przeciwko dronom mają odpowiadać trzy systemy: aktywna ochrona Iron Fist, która ma być dostosowana do niszczenia dronów-samobójców, armata 30 mm, która ma strzelać programowalną amunicją odłamkową oraz dwa systemy zakłócania. Te ostatnie mają również zapobiegać detonacji improwizowanych ładunków wybuchowych.
Pandur 8×8 EVO to pojazd o długości 7880 mm, 2730 mm szerokości oraz 3550 mm wysokości. Pomimo wyższej masy może poruszać się z prędkością 60 km/h (po drogach) a jego zasięg wynosi minimum 600 km. Modułowa konstrukcja pozwala na zabudowę jako kołowy, bojowy wóz piechoty, pojazd dowodzenia, moździerz samobieżny, wóz zabezpieczenia technicznego, mobilne stanowisko zwalczania celów powietrznych, lub pojazd łączności. Dzięki zastosowanym systemom łączności może współpracować z lądowymi platformami bezzałogowymi oraz przenosić i kontrolować amunicję krążącą.