W poniedziałek, 3 listopada 2025, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola (HSW) poinformowała, że podpisała Memorandum of Agreement (MoA) z amerykańską spółką Allison Transmission Inc., światowym liderem w produkcji automatycznych przekładni do pojazdów wojskowych i specjalnych.
Zdjęcie: Grzegorz Sobczak, MILMAG
Porozumienie stanowi kolejny, ważny krok w kierunku dalszego rozwoju kompetencji HSW w tym przypadku w zakresie projektowania i produkcji nowoczesnych skrzyń biegów, jednego z podstawowych elementów zespołów napędowych dla pojazdów bojowych produkowanych w Stalowej Woli.
Podpisanie MoA z Allison Transmission Inc. to kolejny etap wzmacniania krajowych zdolności przemysłowych – podkreślił prezes zarządu Huty Stalowa Wola. Dzięki współpracy z globalnym liderem w dziedzinie automatycznych skrzyń biegów HSW uzyskuje dostęp do najnowocześniejszych technologii, które będą wykorzystywane w pojazdach takich jak Borsuk czy w przyszłych projektach z rodziny platform gąsienicowych i kołowych – dodał prezes.
Spółka Allison Transmission Inc. jest wiodącym producentem w pełni automatycznych skrzyń biegów o średnim i dużym obciążeniu, stosowanych zarówno w pojazdach cywilnych, jak i wojskowych – od ciężarówek po opancerzone transportery i bojowe wozy piechoty. Przekładnie Allison wykorzystywane są w ponad 80 krajach na całym świecie, w tym w armiach państw sojuszniczych.
Zawarta umowa stanowi kolejny przykład rozwoju kompetencji Huty Stalowa Wola w zakresie zaawansowanych systemów napędowych oraz potwierdza kluczową rolę spółki w budowie nowoczesnych zdolności obronnych Polski. MoA jest wynikiem listu intencyjnego z 22 maja br. (Porozumienie o współpracy HSW z amerykańskim producentem układów napędowych Allison Transmission).
Skrzynie biegów firmy Allison Transmission Inc. są wykorzystywane między innymi w bojowych wozach piechoty Borsuk (w prototypach X300, a w seryjnych 3040 MX), a także w wielu innych rodzajach sprzętu wykorzystywanego przez polskie Siły Zbrojne: 155-mm samobieżnych haubicach K9A1 Thunder (SNT Dynamics/Allison Transmission X1100-5A3) i AHS Krab (X1100-5A3), czołgach M1A1FEP i M1A2SEPv3 Abrams (DDA X-1100-3B), wozach zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES (XT-1410-5A) oraz w wielozadaniowych pojazdach taktycznych Waran 4×4 i przyszłych wozach dowodzenia Heron 6×6 (typu 4500SP), Lekkich Opancerzonych Transporterach Rozpoznania (LOTR) Kleszcz na bazie Bóbr-3 (producent nie wskazał typu), a przekładnie Allison zastosowano także w prototypowym samochodzie ciężarowym Jelcz 442.32 Automatic (3000 SP).
22 listopada 2024 Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w stanie Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 80 652 849 USD (wówczas 330,943 mln zł) z Allison Transmission Inc. na realizację usług wsparcia przy eksploatacji skrzyni biegów pojazdów wojskowych należących do Sił Zbrojnych RP.
