W czwartek, 1 sierpnia 2024, europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała w mediach społecznościowych o podpisaniu aneksu do umowy z 20 grudnia 2023 z Ministerstwem Obrony Hiszpanii, która zakłada dostawę 16 samolotów C295 w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego (Maritime Patrol Aircraft, MPA) Persuader i morskiego samolotu rozpoznawczego (Maritime Surveillance Aircraft, MSA).
Grafiki: Airbus Defence and Space
W ramach pierwotnej umowy wykonawczej o wartości 1,695 mld EUR (wówczas 7,35 mld zł), resort obrony z Madrytu zamówił 6 C295 MPA Persuader i 10 C295 MSA. Teraz zakłada się, że obu wersji będzie po 8 egzemplarzy. Kontrakt obejmuje także dostawę systemów szkoleniowych (symulatory Full Flight Simulator i Mission System Simulator) oraz wstępne wsparcie logistyczne.
Nowe samoloty umożliwią hiszpańskim wojskom lotniczym i kosmicznym (Ejército del Aire y del Espacio) oraz hiszpańskiej marynarce wojennej (Armada Española) wzmocnienie potencjału zdolności do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a także rozbudowę i udoskonalenie zdolności ich jednostek patrolowych, rozpoznawczych oraz poszukiwawczo-ratowniczych (Search And Rescue, SAR).
Samoloty C295 MPA zastąpią wycofaną z końcem 2022 roku flotę samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3 Orion – dwóch P-3A HW i czterech P-3M (zmodernizowane eks-norweskie P-3B), użytkowanych od 1971 w bazie lotniczej Morón. Będą one wyposażone do prowadzenia misji przeciw okrętom podwodnym i nawodnym oraz do misji obserwacyjno-rozpoznawczych. Podobnie jak Oriony będą mogły przenosić uzbrojenie, takie jak torpedy i inne.
Wersja MPA będzie bogato wyposażona w sprzęt łączności, dzięki czemu będzie mogła współpracować z innymi platformami z różnych domen (morskiej, lądowej, powietrznej). Samolot może stać się latającym stanowiskiem dowodzenia i kontroli, zapewniając hiszpańskim siłom zbrojnym wszechstronność niezbędną do wykonywania szerokiego zakresu zadań (Dwa C295 MPA dla Irlandii).
Natomiast wersja C295 MSA będzie naturalnym następcą samolotów CASA/IPTN CN-235 VIGMA, które służą w wojskach lotniczych i kosmicznych od 2008 roku (osiem do misji patrolowych i SAR oraz sześć do szkolenia). Będzie wyposażona przede wszystkim do operacji morskich i lądowych, takich jak zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji oraz handlu narkotykami, a także do udziału w krajowych i międzynarodowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych. Co ciekawe, dwa samoloty w tym wariancie ma otrzymać Angola, która zamówiła łącznie trzy egzemplarze 21 kwietnia 2022 (Republika Angoli zamówiła trzy samoloty Airbus C295).
Obie wersje będą miały wysoki stopień synergii. Hiszpańskie wojska lotnicze i kosmiczne eksploatują już 13 samolotów Airbus C295 w konfiguracji transportowej. Zamówione samoloty będą montowane w zakładach Airbusa w Sewilli. Ponad 40% struktur wszystkich samolotów C295 powstaje w zakładach Airbus Poland w Warszawie-Okęciu (zewnętrzne struktury skrzydeł, drzwi do ładowni, rampa, drzwi do kabiny załogi, a także instalacje do zrzutu spadochroniarzy i wiązki elektryczne). Działa tam również Centrum Serwisowe tych samolotów, z którego korzysta Polska i inni użytkownicy (Airbus Poland ma nowego prezesa).
Przypomnijmy, że 30 lipca 2020 rząd hiszpański porozumiał się z grupą Airbus w sprawie wsparcia sektora lotniczego podczas pandemii COVID-19 poprzez zakup dla sił zbrojnych i służb publicznych dużej partii samolotów i śmigłowców. Wśród nich zadeklarowano pozyskanie 4 C295 MPA (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii).
8️⃣ MSA & 8️⃣ MPA
From the 16 #C295 ordered by Spain 🇪🇸 end of 2023, 8 aircraft will be in Maritime Patrol configuration (MPA) and 8 in Maritime Surveillance configuration (MSA).ℹ️ These new aircraft will enable the Spanish Air and Space Force @EjercitoAire and the Spanish Navy… pic.twitter.com/Xn4qBxVKef
— Airbus Defence (@AirbusDefence) August 1, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.