9 lipca hiszpański portal branżowy Infodefensa jako pierwszy poinformował, że rząd w Madrycie rozpoczął negocjacje z europejską spółką Airbus Defence and Space dotyczące zakupu w ramach programu kr. Halcón kolejnych 20 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon za równowartość około 2 mld EUR (8,96 mld zł) z dostawami w latach 2025-2030. Podpisanie umowy jest przewidziane na połowę 2021 (Pierwszy NH90 SAR dla Hiszpanii, 2020-03-12).
Hiszpania zamówiła dotąd 73 samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon, z których 70 dostarczono (3 rozbiły się). Już wcześniej deklarowano zakup 40 kolejnych samolotów tego typu / Zdjęcie: Eurofighter
Wojska lotnicze Hiszpanii (Ejército del Aire Español, EdAE) muszą wycofać w latach 2022-2024 wycofać pierwsze 20 samolotów C.15/CE.15 Hornet/EF-18AM (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet), które pozostają w służbie od 1986 i stacjonują w ramach 46. Skrzydła w bazie lotniczej Gando na wyspie Gran Canaria w archipelagu Wysp Kanaryjskich, a następnie kolejne 65 samolotów tego typu po 2030. Pierwotnie, zakupiono 96 Hornetów (większość fabrycznie nowych), a 24 z nich stacjonowało w Gando. Partia ta w całości pochodziła z nadwyżek amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) z dostawami w latach 1995-1999.
Dyrektor sprzedaży Airbus Defence and Space Iván González Expósito poinformował, że w ramach programu kr. Halcón podniesione zostaną zdolności Typhoonów, w takim zakresie aby przejęły zadania wycofywanych Hornetów. Przypuszczalnie może odnosić się to do podtrzymania przez 46. Skrzydło zdolności zwalczania celów nawodnych. Ponadto, 19 samolotów otrzyma stacje radiolokacyjne Captor E-Scan (w wersji Mk.1 z wielokanałowym odbiornikiem) z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) (Radary AESA dla niemieckich Typhoonów, 2020-06-19).
Analiza
Od 17 lutego 2003 do hiszpańskiej służby weszło jak dotąd 70 z 73 zamówionych samolotów wielozadaniowych Eurofighter EF-2000 Typhoon w wersjach Tranche 1, Tranche 2 i Tranche 3A, które otrzymały lokalne oznaczenie C.16 Tifón. Wstępną gotowość operacyjną ogłoszono w lipcu 2008. Samoloty są przypisane do 111. i 113. Eskadry 11. Skrzydła z bazy Sewilla-Morón oraz 114. Eskadry 14. Skrzydła z bazy Albacete-Los Llanos. Spośród nich, 15 samolotów w wersji Tranche 1 przechodzi modernizację. Pierwszy egzemplarz odebrano 27 lutego 2019.
W grudniu 2018 rząd w Madrycie wystosował zapytanie o możliwość dołączenia do niemiecko-francuskiego programu samolotu wielozadaniowego 6. generacji FCAS (Future Combat Air System). Hiszpania oficjalnie dołączyła w czerwcu 2019 i nadal negocjuje zakres i koszty swojego zaangażowania i prawdopodobnie włączy się w prace w trzecim kwartale 2020. Głównym partnerem przemysłowym jest lokalna spółka Indra (Postępy w programie FCAS, 2020-02-14).
W 2017 Hiszpania wyrażała zainteresowanie zakupem 57-65 samolotów F-35 Lightning II, w tym 45-50 F-35A i 12-15 F-35B, dla, odpowiednio wojsk lotniczych i marynarki wojennej (Armada Española). Jednak o ile wydaje się, że dla wojsk lotniczych będą kontynuowane dostawy Typhoonów (już wcześniej deklarowano chęć zakupu 40 kolejnych samolotów w najnowszej wersji), to lotnictwo marynarki wojennej będzie musiało w końcu zastąpić 13 samolotów pionowego startu i lądowania EAV-8B Plus Matador (lokalna nazwa AV-8B Harrier Plus), które stacjonują na flagowym okręcie desantowym z ciągłym pokładem lotniczym Juan Carlos I (L61). Zwłaszcza, że samoloty te są w służbie od 1987.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.