27 maja podczas wizyty francuskiej Minister ds. Sił Zbrojnych Florence Parly w zakładach Airbus Helicopters w Marignane poinformowano, że rozpoczęcie programu wspólnych lekkich śmigłowców HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) zostało przesunięte na 2021. Dostawy łącznie 169 H160M Guépard dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych rozpoczną się w 2026.

Podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa, zaprezentowano pełnowymiarową makietę śmigłowca nowej generacji H160M, który będzie pokazywany podczas czerwcowej wystawy Paris Air Show 2019 na rządowej ekspozycji

Podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa, zaprezentowano pełnowymiarową makietę śmigłowca nowej generacji H160M, który będzie pokazywany podczas czerwcowej wystawy Paris Air Show 2019 na rządowej ekspozycji

Program HIL, dla którego wybrano model H160M 3 marca 2017, miał zostać rozpoczęty w 2022, zgodnie z obowiązującą ustawą budżetową. Dzięki temu dostawy miały rozpocząć się dopiero w 2028. Teraz, według zaktualizowanych planów nastąpi to szybciej. Związane jest to z planami stopniowego wycofywania ze służby do 2024 śmigłowców AS550 Fennec wojsk lotniczych (Armée de l’Air), SA341/SA342 Gazelle i AS550 Fennec wojsk lądowych (Armée de Terre) oraz Alouette III, AS365 Dauphin i AS565 Panther marynarki wojennej (Marine Nationale). Pierwsze 38 wiropłatów zostało zamówionych 24 maja 2018 dla wojsk lotniczych (H160M dla wojsk lotniczych Francji, 2018-06-04).

Zmilitaryzowany wariant śmigłowca H160 otrzymał oficjalną nazwę Guépard (pol. gepard). / Zdjęcia: Airbus Helicopters

Zmilitaryzowany wariant śmigłowca H160 otrzymał oficjalną nazwę Guépard (pol. gepard). / Zdjęcia: Airbus Helicopters

Do zastąpienia jest około 420 śmigłowców starszych typów. Lotnictwo lekkie wojsk lądowych ALAT (Aviation Légère de l’Armée de Terre) otrzyma 80 H160M, lotnictwo marynarki wojennej (Aéronautique navale) 49, natomiast wojska lotnicze pozostałe 40. Główne zadania H160M Guépard to m.in. do zadania wsparcia działań specjalnych, ewakuacji medycznej, wsparcia ogniowego, operacji poszukiwawczo-ratunkowych, zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych. Będzie to możliwe m.in. dzięki modułowej konstrukcji.

Analiza
Zaprezentowana makieta została wyposażona w głowicę optoelektroniczną, wciągarki z obu stron kadłuba, dwa 7,62-mm karabiny maszynowe FN MAG umieszczone w bocznych oknach i lekki, rakietowy pocisk przeciwokrętowy MBDA Sea Venom/ANL (Anti-Navire Léger) o zasięgu 20 km. Na nieco zmodyfikowanym kadłubie widać także miejsce na nowe czujniki. Co ciekawe, na wcześniej zaprezentowanej 12 lutego 2018 makiecie w skali, z drugiej strony kadłuba umieszczono zasobnik z 12,7-mm karabinem maszynowym lub 20-mm armatą 20M62 czy podwieszane wyrzutnie kierowanych laserowo pocisków rakietowych TDA Armements Aculeus (Nowe uzbrojenie dla francuskich Caracali, 2018-06-13).

Sześciotonowy H160M Guépard z 2-osobową załogą będzie zdolny do transportu 5 w pełni wyekwipowanych żołnierzy na odległość 222 km bez tankowania w powietrzu z prędkością przelotową 296 km/h i maksymalną ponad 330 km/h. Śmigłowiec będzie mógł jednak pobierać paliwo z powietrznych cystern KC-130J Hercules i A400M Atlas, dzięki czemu zasięg wzrośnie do 850 km. Charakterystyczne łopaty wirnika głównego, Blue Edge, zwiększają udźwig o 100 kg i redukują sygnaturę akustyczną o 50%. W przeciwieństwie do wersji cywilnej, wiropłat otrzyma wzmocnione podwozie i powłoki antykorozyjne dostosowane do działań w środowisku morskim.