12 kwietnia europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że indonezyjska spółka Derazona Helicopters zamówiła lekki śmigłowiec wielozadaniowy H160. Będzie wykorzystywany do obsługi branży wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, energetyki morskiej, usług użyteczności publicznej i transportu pasażerskiego.

Przy okazji zawarcia najnowszej umowy, Airbus zaprezentował rendering śmigłowca H160 w barwach nowego użytkownika / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Obecnie, indonezyjska spółka Derazona Helicopters użytkuje śmigłowce Airbus H125 Écureuil (AS350 B3e), zamówione 22 lipca 2014 oraz Bell 412SP. Stacjonują one na lotnisku Halim Perdanakusuma w Dżakarcie Wschodniej. Spółka powstała w 1971 roku.

Ramadi Widyardiono, kierownik rozwoju biznesu w Derazona Helicopters, powiedział:

Zamówienie złożyliśmy w momencie, w którym nasza spółka rozpoczyna transformację rozwojową. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem osiągów H160 i możliwości, jakie ten śmigłowiec wniesie do naszych operacji.

Vincent Dubrule, dyrektor Airbus Helicopters w regionie Azji i Pacyfiku dodał:

Cieszy nas zaufanie Derazony, która stanie się nie tylko pierwszym użytkownikiem H160 w Indonezji, ale także pierwszym operatorem tego typu śmigłowca obsługującego przemysł wydobycia ropy i gazu w regionie Azji i Pacyfiku. H160 zmienia zasady gry, wyznacza nowe standardy bezpieczeństwa, wydajności, komfortu i wzornictwa. Ufamy, że będzie dla naszych klientów cennym atutem, dzięki któremu poprawią efektywność działania.

Jednocześnie H160 trafi do drugiego użytkownika w Azji. 14 stycznia br. Airbus Helicopters informował o oblocie egzemplarza przeznaczonego dla japońskiej spółki All Nippon Helicopter (ANH) (H160 dla All Nippon Helicopter). Wcześniej, 18 grudnia 2020 dwa H160 zostały zamówione przez francuską spółkę Héli-Union, a 5 października 2020 sześć wiropłatów tego typu przez Milestone Aviation Group, spółę zależną od GE Capital Aviation Services, z siedzibą w Dublinie (Airbus H160 dla Héli-Union, Pierwszy cywilny odbiorca H160).

W bieżącym roku dziesięć wiropłatów planuje zamówić ministerstwo spraw wewnętrznych Francji dla jednostek Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie nationale). W 2020 francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) zamówiła cztery H160 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR) (H160 dla francuskiej żandarmerii, Francja zamawia H160 SAR).

Śmigłowce H160 zostały certyfikowane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca 2020, natomiast w sierpniu tego samego roku certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D. H160 wyposażono w awionikę Helionix, wspomagającą i automatyzującą pracę pilota oraz redukujące hałas łopaty wirnika nośnego Blue Edge.

W 2023 ma zostać oblatany zmilitaryzowany wariant, oznaczony jako H160M Guépard, który w programie wspólnych lekkich śmigłowców HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) w liczbie 169 egzemplarzy trafi do wszystkich rodzajów francuskich sił zbrojnych (w tym 80 dla wojsk lądowych, 49 dla marynarki wojennej i 40 dla wojsk lotniczych) (H160M przyśpiesza).