14 stycznia europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała o oblocie lekkiego śmigłowca wielozadaniowego H160, przeznaczonego dla japońskiej spółki All Nippon Helicopter (ANH). Wiropłat wystartował z lotniska przyzakładowego Marignane k. Marsylii we Francji, a lot próbny trwał 95 minut.
 Airbus Helicopters poinformowała o oblocie lekkiego śmigłowca wielozadaniowego H160, przeznaczonego dla japońskiej spółki All Nippon Helicopter / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters poinformowała o oblocie lekkiego śmigłowca wielozadaniowego H160, przeznaczonego dla japońskiej spółki All Nippon Helicopter / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Flota ANH składa się sześciu śmigłowców AS365 Dauphin i pięciu H135. Nowo wyprodukowany H160 zastąpi jeden z AS365. Śmigłowce wykonują zadania na rzecz stacji telewizyjnych w całym kraju (Więcej H225 i H135 dla japońskiej policji, 2020-06-24).

Jun Yanagawa, prezes ANH, powiedział: Od czasu wprowadzenia  do  służby  śmigłowców AS365 trzy dekady temu, wymagania rynku  telewizyjnego  nieustannie ewoluują i uległy znacznemu rozwojowi. Ten najnowocześniejszy śmigłowiec istotnie wzmocni nasz potencjał techniczny.

Śmigłowce H160 zostały certyfikowane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca, natomiast w sierpniu certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D. Certyfikacja przez Japoński Urząd Lotnictwa Cywilnego (Kōkūkyoku) spodziewana jest na początku 2021. Po dostarczeniu śmigłowca do Japonii, a przed  wprowadzeniem  do  służby, w zakładzie Airbus Helicopters w Kobe wykonana zostanie instalacja specjalistycznego sprzętu i dostosowanie go do szczegółowych wymagań zamawiającego.

Japoński rynek mediów elektronicznych jest bardzo rozwinięty. Obecnie obsługuje go 87 wyspecjalizowanych śmigłowców. Prawie 70% tych wiropłatów dostarczył Airbus Helicopters. Powszechnie używane przez operatorów są tam H125, AS365, H135 i H155. Zbliżające się wejście na rynek H160, wyposażonego w system awioniki Helionix, zwiększy bezpieczeństwo operacji lotniczych i uprości pracę pilotów.

Wcześniej, 18 grudnia 2020 dwa H160 zostały zamówione przez francuską spółkę Héli-Union, a 5 października 2020 sześć wiropłatów tego typu przez Milestone Aviation Group, spółę zależną od GE Capital Aviation Services, z siedzibą w Dublinie (Airbus H160 dla Héli-Union, 2020-12-18; Pierwszy cywilny odbiorca H160, 2020-10-06).

Jeśli chodzi o najbliższą przyszłość śmigłowców H160, to zgodnie z informacją dziennika Le Figaro z 2 listopada, w 2021 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Francji planuje zamówić dziesięć egzemplarzy dla jednostek Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie nationale). Wcześniej, 10 lutego 2020 francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) zamówiła cztery H160 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR), których dostawy miały rozpocząć się w grudniu (H160 dla francuskiej żandarmerii, 2020-11-0; Francja zamawia H160 SAR , 2020-02-10).