W środę, 1 października 2025, służba prasowa 3. Pułku Artylerii Morskiej (3e régiment d’artillerie de marine) Wojsk Lądowych Francji (Armée de terre) z Camp Canjuers (w Prowansji, w departamencie Var na południu Francji) poinformowała w mediach społecznościowych o rozpoczęciu wdrażania do służby operacyjnej 120-mm samobieżnych moździerzy MEPAC (Mortier Embarqué Pour l’Appui au Contact), posadowionych na zmodyfikowanym podwoziu kołowego transportera opancerzonego Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôles).
Zdjęcia: 3e régiment d’artillerie de marine via Facebook
Pułk jest pierwszym związkiem taktycznym francuskich sił lądowych, który otrzymał nowe uzbrojenie.
Przypomnijmy, że 23 stycznia br. Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) przy Ministerstwie ds. Sił Zbrojnych i Weteranów Francji informowała o odbiorze w grudniu pierwszego moździerza na testy odbiorcze, a na bieżący rok zaplanowano dostawę kolejnych 10 egzemplarzy (dostawy opóźnione z lat 2023 i 2024).
Środowy komunikat nie precyzuje jednak ile moździerzy trafiło do jednostki. Zakończenie dostaw pozostałych 43 egzemplarzy do 2028 (pierwotnie do 2027). Poza tym, 24 kolejne egzemplarze mają zostać dostarczone do Belgii w ramach rozszerzenia partnerstwa strategicznego CaMO (Capacité Motorisée) z Francją, co ogłoszono 21 maja 2024 (Prezentacja pierwszego transportera Griffon VBMR dla Belgii).
Przypomnijmy, że 30 grudnia 2019 DGA złożyła zamówienie na dostawę 54 samobieżne moździerze MEPAC w konsorcjum spółek Nexter Systems (obecnie KNDS France, część niemiecko-francuskiej spółki joint venture KNDS), Arquus (która we wejść w fuzję z belgijską John Cockerill Defence) i grupy Thales.

Pierwsze informacje o planach wprowadzenia specjalistycznego wariantu Griffona ujawnił dziennik La Tribune 10 lipca 2019. Decyzja o rozpoczęciu postępowania na zakup została ogłoszona kilka dni później podczas spotkania Ministerialnego Komitetu Inwestycyjnego. Zapytanie o informację zostało rozesłane do wybranych podmiotów w listopadzie.
16 maja 2022 zaprezentowano prototyp, który 27 grudnia 2023 zakończył cykl testów kwalifikacyjnych. W sierpniu 2024 informowano o produkcji pierwszych ośmiu egzemplarzy, które początkowo miały trafić do 11. Pułku Artylerii Morskiej (11e Régiment d’Artillerie de Marine, 11e RAMa) z garnizonu Saint-Aubin-du-Cormie w regionie Bretania, w departamencie Ille-et-Vilaine.
Pojazdy są wyposażane w, opracowane przez Thalesa, 120-mm moździerze automatyczne 2R2M (Rifled Recoiled Mounted Mortar), które są samobieżną odmianą holowanych moździerzy MO-120-RT-61.

Dzięki półautomatycznemu systemowi ładowania szybkostrzelność 2R2M wynosi 10 strz./min., a donośność przy użyciu standardowej amunicji wynosi ok. 9000 m (w przypadku zastosowania amunicji z napędem rakietowym MURAT – wzrasta do ok. 13 000 m). Przejście do pozycji bojowej ma zajmować według deklaracji producenta mniej, niż 10 sekund. Broń wyposażono w gwintowaną lufę, a dodatkowo na potrzeby MEPAC, otrzymał hamulec wylotowy, zmniejszający odrzut. Oprócz modyfikacji strukturalnych pojazdów Griffon, zmiany obejmują także instalację nowych przyrządów obserwacyjnych i celowniczych. Do 2019 Thales dostarczył siłom zbrojnym Arabii Saudyjskiej, Francji, Malezji, Omanu i Włoch około 100 moździerzy tego typu.
Seryjne MEPAC znajdują się w puli zamówienia obejmującego 1872 kto Griffon VBMR, w tym także 1122 jako transportery piechoty, 333 jako wozy dowodzenia, 117 jako pojazdy obserwacji artylerii, 196 w konfiguracji opancerzonych ambulansów i 50 pojazdów naprawczych. Pierwsze Griffony zostały odebrane 4 lipca 2019. Dostawy są częścią programu Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation (SCORPION)
Czytaj także:
