W środę, 9 kwietnia 2025, jak poinformowało dowództwo wojsk lotniczych i kosmicznych Francji (Armée de l’Air et de l’Espace), w 133. Bazie Lotniczej Nancy-Ochey w regionie Grand Est, w departamencie Meurthe i Mozela, odbyła się uroczystość przekazania stacjonującej tam 3. Eskadrze Myśliwskiej pierwszych zmodernizowanych samolotów wielozadaniowych Dassault Mirage 2000DRMV (RMV; Rénovation Mi-Vie, czyli MLU; Mid-Life Update) ogłaszając ich pełną zdolność operacyjną (Full Operational Capability, FOC).
Zdjęcia: Armée de l’Air et de l’Espace
Dziewięć lat na przejście od koncepcji do rzeczywistości, od papieru do samolotu, od pomysłu do zaangażowania operacyjnego. Krótka dekada pracy, badań, testów, dostosowań i szkoleń. Za tym sukcesem stoją inżynierowie, technicy, mechanicy i lotnicy, którzy z determinacją i rygorem umożliwili temu samolotowi osiągnięcie nowego kamienia milowego, powiedział podczas środowej uroczystości gen. Vincent Chusseau, zastępca ds. planowania w sztabie Armée de l’Air et de l’Espace, który przewodniczył ceremonii.
Do końca roku wojsko ma otrzymać łącznie 50 zmodernizowanych samolotów, których służba operacyjna została wydłużona do co najmniej 2035, gdy zostaną całkowicie zastąpione przez Dassault Rafale F4/F5, wspierane przez bojowe bezzałogowce, tzw. lojalnych skrzydłowych (Loyal Wingman), a w dalszej kolejności przez samoloty wielozadaniowe 6. generacji w międzynarodowym programie FCAS (Future Combat Air System).
W ramach modernizacji, Mirage 2000DRMV został zintegrowany z amerykańskimi kierowanymi laserowo i sygnałem GPS bombami precyzyjnymi GBU-48/B Enhanced Paveway II o wagomiarze 454 kg (1000 funtów), GBU-49 Enhanced Paveway II o wagomiarze 227 kg (500 funtów) i GBU-50 Enhanced Paveway II o wagomiarze 907 kg (2000 funtów). Teraz samoloty mogą przenosić trzy bomby, zamiast wcześniej dwóch.
Mirage 2000DRMV otrzymał także 30-mm działko DEFA 553 (z zapasem 180 nabojów) do walki na bliskich dystansach, przenoszone w zasobniku podskrzydłowym CC422 po lewej stronie od wlotu powietrza czy możliwość używania pocisków powietrze-powietrze MBDA MICA IR z podczerwonym czujnikiem matrycowym Focal Plane Array IIR w miejsce R.550 Magic 2.
Nowy zasobnik celowniczy Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération) zastąpił dotychczas używane ATLIS II i PDL CTS. W sumie, modernizacja objęła około 50 elementów wyposażenia, w tym awionicznego w kabinie pilotów.
Całkowicie przebudowano systemy elektroniczne, eliminując przestarzałe komponenty. Wprowadzono cyfrowe, intuicyjne wyświetlacze wielofunkcyjne, poprawiające ergonomię i świadomość sytuacyjną załogi. W zakresie oprogramowania misji, zainstalowano systemy LION, PANDA, SINGE i LIANE, które ułatwiają planowanie i realizację misji oraz wprowadzono interfejs człowiek-maszyna.
Program modernizacyjny RMV został rozpoczęty w 2016, a głównymi wykonawcami zostały spółki Dassault Aviation i MBDA. Ma na celu wydłużenie służby Mirage 2000D, wprowadzonych do linii w 1993. Początkowo planowano zmodernizować 55 z 71 samolotów, ale w wyniku cięć budżetowych i zmian w ustawie ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030 liczba ta została zredukowana najpierw do 48, a ostatecznie zwiększona do 50 egzemplarzy, co potwierdzono w br.
W latach 2018-2019 zasobnik CC422 był testowany w ośrodku badań uzbrojenia lotniczego DGA EV (Direction générale de l’armement Essais en vol), mieszczącego się w 120. Bazie Lotniczej Commandant Marzac w Cazaux, w departamencie Żyronda.
W 2021 pierwszy zmodernizowany samolot o nr 639 trafił do ośrodka doświadczalnego CEAM/AWC (Centre d’Expertise Aérienne Militaire/Air Warfare Center), odpowiedzialnego za ekspertyzy, eksperymenty i walidację operacyjną lotniczych systemów uzbrojenia. W 2022 pierwsze samoloty trafiły do 3. Eskadry Myśliwskiej w ramach testów operacyjnych, a rok później przeprowadzono testy w warunkach bojowych w Sahelu z użyciem m.in. bomb GBU-49.
Galeria zdjęć: