W czwartek, 27 marca 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że podczas konferencji Aerial Fire Fighting Europe w Bordeaux został podpisany list intencyjny (Letter of Intent, LoI) z francuską dyrekcją generalną obrony cywilnej (Direction générale de la sécurité civile et de la gestion des crises; DGSCGC) w sprawie możliwości pozyskania zestawów gaśniczych typu roll-on/roll-off przeznaczonych dla samolotów transportowych A400M-180 Atlas.
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Po ostatnich testach przeprowadzonych w Hiszpanii w grudniu 2024 francuska DGSCGC uważa, że program samolotów gaśniczych o dużej pojemności oparty na platformie A400M może zapewnić solidny środek do zwalczania pożarów lasów, szczególnie tych, które rozprzestrzeniają się szybko, w ramach partnerstwa z krajami wyposażonymi w tego typu samoloty (Pistorius: Polska zainteresowana samolotami Airbus A400M).
Na mocy listu intencyjnego Airbus Defence and Space przeprowadzi w kwietniu br. nową kampanię testów w locie zestawu gaśniczego zestawu gaśniczego typu roll-on/roll-off (RORO) dla A400M we Francji. Zestaw nie wymaga żadnych modyfikacji samolotu, dlatego można go stosować zamiennie z każdym egzemplarzem A400M (Brazylijskie C-390 z modułami gaśniczymi MAFFS II).
Woda lub opóźniacz są przechowywane w zbiorniku w ładowni statku powietrznego. Jego grodzie otwierane są za pomocą mechanicznej dźwigni, co umożliwia grawitacyjny zrzut cieczy przez rurę odprowadzającą. Z obecnie testowanego prototypu podczas jednego zajścia można zrzucić 20 000 litrów cieczy. Ze względu na zdolność lotu na niskim pułapie i zwrotność przy niskich prędkościach, A400M może precyzyjnie zrzucać wodę z bardzo małych wysokości, do 150 stóp. Airbus zapowiadał wcześniej ocenę możliwości wykonywania misji gaśniczych w warunkach nocnych, co wzmocniłoby skuteczność i szybkość zadań przeciwpożarowych (Airbus i OCCAR podpisały umowy ramowe dotyczące A400M).
Zbiorniki można napełnić w czasie krótszym niż 10 minut przy użyciu standardowych pomp wysokociśnieniowych pozostających na ziemi. A400M charakteryzuje się możliwością startu i lądowania na krótkich i nieutwardzonych pasach startowych oraz z licznej sieci baz i lotnisk.
W lipcu 2022 Airbus po raz pierwszy sprawdził demontowalny zestaw demonstratora przeciwpożarowego w samolocie A400M. Przedstawiciele firmy ocenili wówczas, że zestaw gaśniczy A400M oferuje dodatkowe możliwości niedostępne na rynku – dzięki dużej pojemności, dużej zwrotności przy zachowaniu najnowszych standardów bezpieczeństwa, obsłudze w dzień i w nocy oraz możliwości przekształcenia każdego A400M w maszynę strażacką w bardzo krótkim czasie (Airbus testuje zestaw strażacki dla A400M).
Kolejne testy przeprowadzono w grudniu 2023 w Hiszpanii z udziałem z 43. eskadry pożarniczej wojsk lotniczych i kosmicznych (Ejército del Aire y del Espacio) (Airbus unowocześnia prototypowy zestaw gaśniczy dla A400M).
W czerwcu 2022 prezydent Francji Emmanuel Macron powiedział, że w związku ze zmianami klimatu jego kraj będzie wyraźnie potrzebował więcej samolotów gaśniczych, aby nadążyć za rosnącą liczbą pożarów. Dodał, że powinny one należeć do europejskiej floty, którą można rozmieścić, aby pomóc 27 członkom Unii Europejskiej. Szacowane zapotrzebowanie to od 12 do 20 samolotów. Warto dodać, że poszczególne państwa Wspólnoty opracowują własne projekty lotniczych rozwiązań przeciwpożarowych.
W UE są obecnie używane kanadyjskie samoloty gaśnicze Canadair CL-415 w łącznej liczbie 79 egzemplarzy, w tym 6 w Chorwacji, 15 we Francji, 18 w Grecji, 19 we Włoszech, 21 w Hiszpanii, a 2 nowe zamówiła Portugalia.
Sama tylko DGSCGC dysponuje także 8 samolotami gaśniczymi Bombardier Q400-MR Mediolan oraz 3 Beechcraft King Air 200 Bengal.
At the 'Aerial Fire Fighting Europe' conference in Bordeaux (France), Julien Marion, the Director General of Civil Security and Crisis Management of France, has signed a letter of interest (LoI) for the Airbus #A400M firefighter kit.
Following the latest tests carried out in… pic.twitter.com/moS7qLvrEo
— Airbus Defence (@AirbusDefence) March 27, 2025