W czwartek, 15 lutego, fińska spółka Patria Oyj poinformowała, że nawiązała współpracę z niemieckimi Defence Service Logistics (DSL; część KNDS: Krauss-Maffei Wegmann+Nexter Defense Systems) i Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) w celu wspólnego zaoferowania Bundeswehrze transporterów opancerzonych Patria 6×6 w ramach międzynarodowego programu o kryptonimie CAVS (Common Armored Vehicle System).
Patria 6×6 ma być oferowany jako następca niemieckich transporterów opancerzonych TPz Fuchs 1, które w kwietniu br. skończą 43 lata swojej służby operacyjnej w niemieckich wojskach lądowych (Heer). Patria Oyj będzie głównym wykonawcą programu obejmujące projekt, budowę i wsparcie techniczne wariantów pojazdów, które wybierze niemiecki zamawiający.
Podczas gdy DSL we Freisen i FFG w swoich obiektach we Flensburgu (FFG) i Kirchen (Jungenthal Wehrtechnik, JWT) zapewnią lokalne wsparcie inżynieryjne, produkcyjne i w zakresie cyklu życia w Niemczech. Wraz z rozpoczynającymi się obecnie bardziej szczegółowymi przygotowaniami co do lokalizacji, zespół przemysłowy włączy do programu także inne niemieckie spółki.
Cieszymy się, że możemy rozpocząć wyjątkowe partnerstwo, które zapewni Niemcom ogromną wartość dodaną. Oferujemy dostosowanie do potrzeb Niemiec opłacalnej, w pełni rozwiniętej, gotowej platformy – Patria 6×6 – która jest już w produkcji, wdrażana przez kraje partnerskie NATO i będzie produkowana lokalnie w Niemczech, aby spełnić wysokie wymagania i standardy techniczne Bundeswehry – powiedział Hugo Vanbockryck, starszy wiceprezes ds. europejskiego obszaru rynkowego Patrii.
Christoph Cords, dyrektor generalny DSL Defence Service Logistics GmbH, będącej częścią KNDS, podkreśla korzyści płynące z połączenia zespołów przemysłowych: Partnerstwo pomiędzy Patria, DSL i FFG łączy w sobie najlepsze niemieckie i fińskie doświadczenie w zakresie inżynierii i produkcji i może wykorzystać potencjał i tak już bardzo udany europejski program CAVS na wyższy poziom. Międzynarodowe partnerstwa branżowe, takie jak to, które dzisiaj ogłaszamy, są przyszłością.
Ta umowa ustanawia potężny zespół zapewniający niezawodną i zrównoważoną produkcję CAVS w Niemczech – podkreśla Jörg Kamper, dyrektor generalny Jungenthal Wehrtechnik i członek zarządu FFG Flensburger Fahrzeugbau GmbH. Główny projekt systemu pojazdów pochodzi z Patrii; lwia część produkcji to Niemcy. Dla FFG i JWT oznacza to, że w Niemczech zostaną utworzone miejsca pracy dla wykwalifikowanych pracowników i będzie można wykorzystać know-how, moce produkcyjne i inwestycje niemieckiego przemysłu i dalej rozwijane w ramach tego programu, a także dla przyszłego wsparcia technicznego. Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy być częścią tego wspólnego wysiłku, aby zapewnić Niemcom platformę 6×6 nowej generacji.
Przypomnijmy, że jak informował 6 stycznia 2023 niemiecki dziennik Handelsblatt, podczas wizyty w Berlinie prezesa i dyrektora generalnego fińskiej grupy Patria Oy, Esa Rautalinko, padła po raz pierwszy oferta sprzedaży niemieckim siłom zbrojnym nowych pojazdów w układzie 6×6. Choć faktycznie Niemcy już wcześniej dołączyły do programu CAVS, co 14 czerwca 2022. Program zapoczątkowały Finlandia i Łotwa, a później dołączyła do nich także Szwecja (początkowo zainteresowanie wyrażała też Estonia).
29 grudnia 2023 łotewska spółka EMJ Metāls informowała, że otrzymała certyfikat Patria Oyj na uruchomienie produkcji kadłubów do Patria 6×6.
Według deklaracji Patrii ze stycznia 2023 zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia.
Opis
Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.