Na początku kwietnia siły zbrojne Argentyny poinformowały o dostawie pierwszej partii samochodów Ford Ranger Igarreta Militarizada 4×4. Decyzja o wyborze zapadła w grudniu 2019 roku po kilkumiesięcznych próbach, ale opinia publiczna dowiedziała się o niej dopiero po ponad trzech miesiącach. Nowe pojazdy zastąpią w służbie używane dotychczas samochody Daimler-Benz 230G z silnikiem benzynowym.

Siły zbrojne Argentyny odebrały pierwsze zmilitaryzowane samochody Ford Ranger. Zastąpią wprowadzone do służby ponad czterdzieści lat temu wozy Daimler-Benz 230G / Zdjęcia: Igarreta

Siły zbrojne Argentyny odebrały pierwsze zmilitaryzowane samochody Ford Ranger. Zastąpią wprowadzone do służby ponad czterdzieści lat temu wozy Daimler-Benz 230G / Zdjęcia: Igarreta

Na początku kwietnia 2020 roku, spółka Igarreta – znany dostawca argentyńskich sił zbrojnych i od 1979 roku miejscowy dealer Forda – skompletowała pierwszą kupioną partię dziesięciu pojazdów. Ma być traktowana przez wojsko jako próbna i posłuży do oceny samochodów i wprowadzenia ewentualnych zmian przez zamówieniami na kolejne wozy tego typu.

Samochody Ford Ranger Igarreta Militarizada 4×4 trafią do podległego Dyrektoriatowi Logistyki batalionowi Batallón de Arsenales stacjonującemu w Boulogne Sur Mer. Pojazdy w pierwszej kolejności będą wykorzystywane przez oddziały medyczne walczące z pandemią COVID-19 (FA-50 dla Argentyny, 2019-08-21; Patrolowce Gowind dla Argentyny, 2018-12-01; Argentyna zamawia CGM3 i AT4, 2017-11-06; Włoska broń dla Argentyny, 2017-08-17).

Zmilitaryzowane półciężarówki Ford Ranger Igarreta Militarizada 4×4 zastąpią używane do tej pory wozy terenowe Daimler-Benz 230G. Te ostatnie wybrano w 1980 roku, po wygranym przez nie konkursie na nowy pojazd dla wojsk argentyńskich. Od 1981 Argentyńczycy odebrali ponad 900 wozów Daimler-Benz 230G.

Pod koniec 2018 roku Argentyna ogłosiła postępowanie na ich następców. Nowe pojazdy miały wypełniać te same funkcje, do których dotąd stosowano samochody Daimler-Benz 230G. Argentyńczycy nie zdecydowali się na zakup droższych modeli ściśle wojskowych. Poszukiwane przez siły zbrojne pojazdy miały być zmilitaryzowanymi wersjami średniej wielkości półciężarówek produkowanych w kraju.

Samochody miały być wyposażone w przedłużone wloty powietrza, umożliwiające brodzenie do głębokości metra, opony z wkładkami umożliwiającymi jazdę przez 50 km po przestrzeleniu z broni ręcznej i system nocnego oświetlenia kabiny. Pojazdy musiały mieć zamocowane orurowanie ochronne, system zasilania dla dodatkowego wyposażenia, zaczepy do mocowania siatki maskującej i narzędzi, hak do holowania standardu NATO, zaczepy do wyciągania samochodu z przodu i z tyłu, wyciągarkę o uciągu 2000 kg. Dodatkowym wyposażeniem miały być dodatkowe 20-litrowe kanistry dla zwiększenia zasięgu.

W szranki stanęła Toyota Argentina z modelem Hilux Militarizada 4×4 (Toyota Hilux SR z 2,8-litrowym czterocylindrowym silnikiem diesla o mocy 177 KM przy 420 Nm i 6-biegową manualną skrzynią biegów) i Igarreta z samochodem Ford Ranger Igarreta Militarizada (Ford Ranger XLS MT6 z 3,2-litrowym pięciocylindrowym dieslem o mocy 200 KM przy 470 Nm z 6-biegową manualną skrzynią biegów). Ten ostatni produkowany jest w Argentynie w Pacheco.