31 marca br. służba prasowa Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat) poinformowała o harmonogramie prac przy opóźnionym programie budowy czterech dużych korwet rakietowych typu Pohjanmaa w ramach projektu Laivue 2020 (pol. Eskadra 2020). Zgodnie z najnowszą aktualizacją projekt ostateczny jest na ukończeniu, a produkcja prototypu rozpocznie się w październiku-listopadzie br.
Przypomnijmy, że przygotowania do projektu rozpoczęto jeszcze w 2008, a oficjalne uruchomienie nastąpiło 25 września 2015. Umowa o wartości 1,2 mld EUR pomiędzy spółką Rauma Marine Constructions (RMC) a Dowództwem Logistyczne Sił Obronnych Finlandii (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) została zawarta 5 lutego 2018. Budowa prototypu miała rozpocząć się w stoczni Rauma nad Zatoką Botnicką w 2022. Tak się jednak nie stało.
W międzyczasie, 21 lutego 2019 ogłoszono plany zakupu rakietowych pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) o wartości 83 mln EUR, a 5 lipca 2018 przeciwokrętowych pocisków kierowanych Gabriel V Advanced Naval Attack Missile za 162 mln EUR netto. Oba systemy trafią na uzbrojenie rzeczonych okrętów. 9 kwietnia 2019 Puolustusvoimat wskazało szwedzką spółkę Saab Defense and Security jako poddostawcę jednego kluczowych komponentów do okrętów, a więc systemu walki.
23 czerwca 2020 fiński państwowy urząd kontroli VTV (Valtiontalouden tarkastusvirasto) opublikował raport dotyczący kontroli projektu Laivue 2020 (a także zakupu 64 samolotów wielozadaniowych), w którym stwierdzono, że zamawiający przekroczył pierwotny budżet o 100 mln EUR. Krytyce poddano również odrębny zakup podsystemów, co określono brakiem odpowiedniej przejrzystości. Oszacowano, że koszty eksploatacji okrętów do lat 2050. wyniosą około 3 mld EUR.
Według najnowszych informacji ze strony Merivoimat zakupy wyposażenia okrętów zostały już prawie zakończone. Dopiero jesienią 2022 rozpoczęto planowanie produkcji. Podstawowy projekt i zakup wyposażenia zostały opóźnione w stosunku do pierwotnego harmonogramu, dlatego rozpoczęcie produkcji nie nastąpiło na początku ubiegłego roku.
Ostatnim czynnikiem wpływającym na harmonogram prac projektowych było zmodyfikowane wymiarów okrętów – kształt kadłuba musiał zostać nieznacznie zmieniony poprzez poszerzenie i wydłużenie go, aby uzyskać planowaną ładowność i nośność, a także odpowiednią manewrowość i prędkość. Musi też spełniać wymogi eksploatacyjne, gdyż okręty pozostaną w służbie operacyjnej do lat 2060.
Według najnowszych informacji, korwety będą mieć 117 m długości, 16 m szerokości i 5 m zanurzenia. Będą wypierały 4300 t. Zespół napędowy o mocy 29 000 kW zapewni prędkość maksymalną 26 w., a zasięg przy 14 w. wyniesie 3500 mil morskich. Autonomiczność wyniesie 26 dni. Załoga będzie składać się z 73 oficerów i marynarzy.
Budowa pozostałych okrętów rozpocznie się w kolejnych latach, a próby morskie prototypu w 2026. Do końca 2029 ma zostać skompletowana budowa wszystkich okrętów. Nowe korwety zastąpią cztery małe okręty rakietowe typu Hamina (o długości 51 m i wyporności 250 t) i osiem jednostek typu Rauma (długość 48,5 m, wyporność 248 t).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.