Przejdź do serwisu tematycznego

Fincantieri zbuduje czwarty włoski okręt podwodny U212 NFS

Włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani podpisała umowę na budowę czwartego, zmodyfikowanego okrętu podwodnego typu U212 NFS (Near Future Submarine) dla rodzimej marynarki wojennej.

W piątek, 28 czerwca 2024, włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani poinformowała o podpisaniu umowy o wartości ok. 500 mln EUR (2,157 mld zł) z Europejską Organizacją jednoczącą współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) na budowę czwartego, zmodyfikowanego okrętu podwodnego typu U212 NFS (Near Future Submarine) dla marynarki wojennej Włoch (Marina Militare Italiana).

Zdjęcia i grafiki: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani

Umowa zawiera także zintegrowane wsparcie logistyczne i wsparcie serwisowe już wcześniej zakontraktowanych trzech okrętów podwodnych.

Umowa została sygnowana przez dyrektora OCCAR Joachima Suckera i dyrektora generalnego działu Naval Vessels Division w Fincantieri, Dario Destego, w stoczni Muggiano, gdzie tego samego dnia rozpoczęto prace nad trzecią jednostką – odbyła się bowiem uroczystość cięcia pierwszych blach – którą zamówiono w lipcu ub. r. W piątkowym wydarzeniu uczestniczył także dyrektor Dyrekcji ds. Uzbrojenia Marynarki Wojennej Włoch – NAVARM, główny inspektor wiceadm. Giuseppe Abbamonte.

Cięcie blach do budowy pierwszego okrętu odbyło się 11 stycznia 2022 we wspomnianej stoczni w Muggiano w gminie La Spezia, a podobna uroczystość dla drugiego okrętu odbyła się 6 czerwca 2023. Dostawy tych okrętów dla zamawiającego zaplanowano na lata 2027 i 2029.

Dostawy dwóch okrętów podwodnych w ramach zamówienia podstawowego zaplanowano na lata 2027 i 2029. Okręty typu U212 NFS zastąpią stopniowo cztery okręty podwodne typu Nazario Sauro: S 522 Salvatore Pelosi, S 523 Giuliano Prini, S 524 Primo Longobardo i S 525 Gianfranco Gazzana Priaroggia. Jednocześnie uzupełnią pozostające w służbie cztery jednostki typu 212A Todaro: S 526 Salvatore Todaro (budowany w Muggiano w latach 1999-2003), S 527 Scirè (2000-2004), S 528 Pietro Venuti (2009-2014) oraz S 529 Romeo Romei (2012-2015).

Plan zakupu maksymalnie czterech okrętów podwodnych typu U212 NFS o łącznej wartości 2,3 mld EUR został zatwierdzony na początku 2020 roku przez ministerstwa skarbu, obrony i rozwoju gospodarczego Włoch w ramach porozumienia gwarantującego finansowanie wszystkich programów modernizacji technicznej sił zbrojnych. Jednak według zeszłorocznych informacji całkowite koszty programu wzrosły do 2,68 mld EUR. Pierwotnie pierwsze dwa okręty miały bowiem kosztować 1,3 mld EUR. Finansowanie zwiększono na podstawie wieloletniego dokumentu planistycznego ministerstwa obrony opublikowanego w październiku 2020.

26 lutego 2020 zawarto pierwszą umowę podwykonawstwa pomiędzy Fincantieri a Leonardo o wartości 150 mln EUR za projekt i budowę systemu zarządzania walką klasy CMS (Combat Management System) i budowę centrum szkoleniowego Centro Addestramento Sommergibili w Tarencie. Również tego samego dnia niemiecki partner przy budowie starszych 212A Todaro, spółka ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) poinformowała o zawarciu umowy licencyjnej umożliwiającej nabycie przez Włochów pełnych praw do budowy okrętów, a także podwykonawstwa w zakresie przede wszystkim części dziobowych kadłubów sztywnych, napędu niezależnego od powietrza z ogniwami paliwowymi, urządzeń pomocniczych i systemów magazynowania ciekłego tlenu i wodoru.

Opis

Okręty U212 NFS będą wywodzić się z typoszeregu 212A Todaro, ale podstawowymi modyfikacjami będą rozszerzony pakiet walki elektronicznej, możliwość zaokrętowania i dostarczenia pod wodą w rejon działań żołnierzy jednostek specjalnych czy przenoszenia autonomicznych pojazdów podwodnych lub bezzałogowych pojazdów podwodnych.

Największym atutem będzie jednak możliwość wystrzeliwania spod wody za pomocą wyrzutni torpedowych pocisków manewrujących, co będzie zupełnie nową zdolnością okrętów podwodnych marynarki wojennej Włoch. Będą to rozwijane przez europejskie konsorcjum MBDA pociski Teseo MK/2E (zwane też Teseo EVO), które będą zdolne razić cele naziemne i nawodne na dystansie do 360 km (zwiększony dwukrotnie). Aby temu sprostać będą wyposażone w podwójny system kierowania: radar do atakowania okrętów i głowicę pracującą w podczerwieni, aby razić cele naziemne. Pociski będą wystrzeliwane z 533-mm poziomych wyrzutni tubowych, przeznaczonych także dla ciężki torped zwalczania okrętów podwodnych typu Black Shark, zaprojektowanych przez WASS – Whitehead Alenia Sistemi Subacquei. O dostawach pocisków Teseo MK/2E dla marynarki wojennej Włoch, MBDA informowała 17 marca 2021.

Nowe okręty, tak jak 212A Todaro, także zostaną wyposażone w napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP), ale bazujący na nowych ogniwach paliwowych z litowo-jonowymi akumulatorami od Siemens (Sinavy/Permasyn), zamiast obecnie stosowanych akumulatorów ołowiowo-kwasowych. Jednostki będą przez to nieznacznie dłuższe (212A Todaro mają po 57,2 m długości) i zwiększy się prędkość podwodna. Przekonstruowana zostanie także sekcja dziobowa, a powierzchnia kadłuba zostanie pokryta nową, fluorową powłoką polimerową, redukującą szumy. Udział przemysłu włoskiego w produkcji podzespołów okrętów zwiększy się.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X