W środę, 16 kwietnia 2025, włoska spółka Fincantieri – Cantieri Navali Italiani i niemiecka Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) poinformowały, że podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) w sprawie współpracy przy programie okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas). Umowa została podpisana w obecności przedstawicieli rządów Włoch, Niemiec i Filipin podczas ceremonii w Rzymie.
Zdjęcie i grafiki: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
Partnerstwo łączy doświadczenie i zaawansowane technologie obu europejskich przedsiębiorstw branży stoczniowej, aby zaoferować Filipinom nowoczesne okręty podwodne, które zwiększą ich zdolności obronne i operacyjne na morzu. Fincantieri, specjalizująca się w budowie okrętów wojennych i statków cywilnych, oraz TKMS, doświadczona w projektowaniu i produkcji okrętów podwodnych, będą wspólnie pracować nad spełnieniem specyficznych wymagań filipińskiej marynarki wojennej.
W ramach współpracy spółki planują dostarczyć okręty podwodne oparte na zaawansowanych projektach, zapewniających wysoką wydajność, niezawodność i zdolność do operacji w wymagających warunkach morskich. Projekt obejmuje również wsparcie w zakresie szkolenia załóg, transferu technologii oraz utrzymania jednostek, co przyczyni się do rozwoju lokalnego przemysłu obronnego na Filipinach.
Jesteśmy dumni z nawiązania tej strategicznej współpracy z Thyssenkrupp Marine Systems, która pozwoli nam zaoferować Filipinom najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie okrętów podwodnych. To partnerstwo wzmacnia naszą pozycję na globalnym rynku obronnym i potwierdza zaangażowanie Fincantieri we wspieranie sojuszników w regionie Indo-Pacyfiku – powiedział Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny Fincantieri.
To porozumienie jest ważnym krokiem w naszej strategii wspierania partnerów międzynarodowych poprzez dostarczanie zaawansowanych technologii morskich. Połączenie sił z Fincantieri umożliwia nam zaoferowanie Filipinom niezawodnych i dostosowanych do ich potrzeb okrętów podwodnych – dodał Oliver Burkhard, dyrektor generalny TKMS.
Projekt jest częścią programu modernizacji sił zbrojnych Filipin o kryptonimie Re-Horizon 3 (Revised Armed Forces of the Philippines Modernization Program, RAFPMP), zatwierdzonego przez prezydenta Ferdinanda Marcosa Jr. 1 lutego 2024, który ma na celu wzmocnienie m.in. zdolności morskich kraju w obliczu rosnących wyzwań w regionie. Obie spółki zobowiązały się do ścisłej współpracy z filipińskim rządem i lokalnymi partnerami, aby zapewnić sukces projektu.
Przedsiębiorstwa oferują Filipinom zmodyfikowane okręty podwodne typu U212 NFS (Near Future Submarine), których cztery egzemplarze zostały zamówione przez Włochy, wywodzące się z typoszeregu U212A Todaro, przy projektowaniu i budowie których oba przedsiębiorstwa współpracowały od 1996. Okręty dla Filipin są oferowane z napędem niezależnym od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP), ale bazujący na nowych ogniwach paliwowych z litowo-jonowymi akumulatorami od Siemens (Sinavy/Permasyn), zamiast stosowanych akumulatorów ołowiowo-kwasowych w U212A Todaro. Mogą też zostać zbudowane z niemagnetycznej stali Amanox.
Jednostki będą przez to nieznacznie dłuższe (U212A Todaro mają po 57,2 m długości) i zwiększy się prędkość podwodna. Przekonstruowana zostanie także sekcja dziobowa, a powierzchnia kadłuba zostanie pokryta nową, fluorową powłoką polimerową, redukującą szumy.
Planowane jest pozyskanie dwóch lub trzech okrętów podwodnych, co potwierdził kmdr Roy Vincent Trinidad, rzecznik marynarki wojennej ds. Wschodniego Morza Filipińskiego. Będą to pierwsze w historii sił morskich tego państwa okręty podwodne, co oznacza konieczność budowy kompetencji w tym zakresie od podstaw.
Budżet na okręty podwodne wynosi 70–100 mld PHP (4,65-6,65 mld zł), w ramach całkowitego budżetu Horizon 3 wynoszącego 2 bln PHP (132,922 mld USD). Program obejmuje budowę infrastruktury (w tym baz morskich), szkolenie załóg i personelu technicznego oraz transfer technologii i zaangażowanie lokalnego przemysłu.
Plan pozyskania okrętów podwodnych pojawił się już w 2015 w ramach programu Horyzont 2 (2018–2022), ale został przesunięty z powodu problemów budżetowych i zbyt ambitnych założeń. Oferty wówczas złożyły m.in. Rosja (z proj. 636 Warszawianka) czy Francja (ze Scorpène).
Obecnie, wśród potencjalnych oferentów, oprócz wspólnej oferty włosko-niemieckiej, należy wymienić ponownie Francję (ta sama oferta), Hiszpania (Navantia z S-80 Plus) czy Korea Płd. (Hanwha Ocean z KSS-III).
Co ciekawe, rozważano też zakup używanych okrętów z Singapuru (typy Archer i Challenger, wcześniej szwedzkie typu Sjöormen), które wycofywane są na rzecz nowych jednostek typu Invincible/218SG. Okręty typu Archer mają napęd AIP (silniki Stirlinga), ale ich sprzedaż wymaga zgody Szwecji.
We are proud to announce the signing with @thyssenkrupp Marine Systems of an Industrial Cooperation Agreement to provide the Philippine's Navy with advanced submarine capabilities solutions, in order to strengthen regional defense and foster long-term industrial cooperation.… pic.twitter.com/RxeymcXlTM
— Fincantieri (@Fincantieri) April 16, 2025