We wtorek, 15 kwietnia 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Republiki Filipin pakietu z nieujawnioną liczbą lekkich śmigłowców szkolnych TH-73A Thrasher za maksymalnie 120 mln USD (567,44 mln zł).
Zdjęcie: Leonardo
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Manili wnioskował także o pakiet wsparcia obejmujący: symulator śmigłowca, dodatkowe silniki, zestawy ładunkowe, zbiorniki paliwa, zawiesie, komercyjną awionikę, komercyjne systemy zarządzania lotem, komercyjny system nawigacji GPS, kontenery transportowe, sprzęt pomocniczy i testowy, materiały eksploatacyjne i akcesoria, wsparcie integracyjne i testowe. wsparcie napraw i zwrotów, części zamienne i naprawcze, dostawy i wsparcie oprogramowania niejawnego, niejawne publikacje i dokumentacja techniczna, szkolenie personelu i komercyjny sprzęt szkoleniowy, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego, logistycznego i transportowego świadczone przez rząd USA i wykonawcę umowy (AgustaWestland Philadelphia Corporation; część Leonardo), w tym wsparcie przedstawicieli w kraju, badania i ankiety oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programowego.
Filipiny od kilku lat prowadzą program modernizacji sił zbrojnych, w tym lotnictwa, w ramach którego szczególny nacisk kładziony jest na wymianę przestarzałego sprzętu oraz rozwój zdolności szkoleniowych. Obecnie USA, poprzez spółkę PZL Mielec, należącą do Lockheed Martin, dostarczają do Filipin śmigłowce wielozadaniowe Sikorsky S-70i Black Hawk International, które zastępują starzejące się Bell UH-1H/D Huey (po serii wypadków w 2021 flota 23 wiropłatów została tymczasowo uziemiona, zwłaszcza w zakresie szkoleń pilotów). Siły zbrojne Filipin dysponują również m.in. dwoma lekkimi Robinson R44 oraz 24 rozpoznawczo-bojowymi MD 520MG, ale nie dysponują dedykowanymi nowoczesnymi śmigłowcami szkolnymi.
Opis
TH-73A Thrasher to w istocie AgustaWestland TH-119, czyli AW119Kx Koala, dostosowany do wymogów programu AHTS dla amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) w ramach programu AHTS (Advanced Helicopter Traning System), wcześniej oznaczonego jako TH-XX jako następca TH-57B/C Sea Ranger (zmilitaryzowana wersja modelu Bell 206), służącego do szkolenia pilotów US Navy, Korpusu Piechoty Morskiej i Straży Wybrzeża.
We wrześniu ub. r. Leonardo świętowała dostarczenie 100. egzemplarza ze 130 zamówionych w czterech partiach: 13 stycznia 2020 zakupiono 32 śmigłowce za 176,47 mln USD (wówczas 725,32 mln zł), 12 listopada 2020 kolejne 36 egz. za 171,05 mln USD (703,04 mln zł); 17 grudnia 2021 zamówiono 36 egz. za 159,42 mln USD (655,25 mln zł), natomiast 23 grudnia 2022 ostatnie 26 śmigłowców za 110,59 mln USD (422,46 mln zł). Pierwszy śmigłowiec dostarczono 6 sierpnia 2021, gdzie został przypisany do 5. Skrzydła Szkolnego (Training Air Wing 5).
Prototyp TH-119 otrzymał certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w lipcu 2018. Śmigłowiec ma 12,92 m długości, 3,29 m wysokości i 1508 kg masy własnej. Średnica wirnika głównego to 10,83 m. Jest napędzany silnikiem turbowałowym Pratt & Whitney PT6B-37A o mocy 1000 KM (746 kW), który pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej 281 km/h (152 w.) i osiągniecie pułapu praktycznego 4572 m (15 tys. stóp). Zasięg lotu wynosi 661 km (357 mil morskich). Załoga składa się z dwóch pilotów i trzech pasażerów. Jego awionika pozwala na realizację lotów szkoleniowych w warunkach według wskazań przyrządów (Instrument Flight Rules, IFR).