9 listopada ok. godz. 10.00 czasu lokalnego na lotnisku Clark w Manilli wylądował samolot transportowy An-124-100-150 Rusłan ukraińskich linii Antonov Airlines, wiozący na pokładzie partię pięciu z łącznie szesnastu zamówionych śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky S-70i Black Hawk International, które zostały zmontowane w zakładach PZL Mielec. Wiropłaty są przeznaczone dla wojsk lotniczych Filipin (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas).
Zakup śmigłowców został sfinansowany w ramach programu modernizacji technicznej sił zbrojnych Horyzont 2 na lata 2018-2022. Filipiny dysponowały do tej pory pojedynczym śmigłowcem S-70A-5 Black Hawk o nr bocznym 739, który pełni rolę transportu dla VIP / Zdjęcie: Michał Adamowski
O transporcie poinformował chargé d’affaires a.i. Ambasady RP w Manili, Jarosław Szczepankiewicz. Po załadunku, samolot wystartował z lotniska Rzeszów-Jasionka 7 listopada br., wykonując międzylądowanie w Kuwejcie, 8 listopada. Wcześniej, w sierpniu br. drogą morską został dostarczony pierwszy filipiński S-70i, o czym informowali przedstawiciele PZL Mielec podczas XVIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO), 8-10 września br. Dostawa pozostałych dziesięciu ma nastąpić później – w br. sześć egzemplarzy, a do końca 2021 cztery, zgodnie z warunkami umowy.
Umowa pomiędzy amerykańską spółką Lockheed Martin a ministerstwem obrony Filipin została zawarta w marcu 2019 i miała wartość 241,4 mln USD (926,90 mln zł). S-70i wybrano jako następców przestarzałych śmigłowców UH-1H/D Huey. Amerykańska oferta pokonała kontroferty południowokoreańskiego KAI z KLH-1 Surion, amerykańskiego Bell z 412EPI, włoskiego Leonardo z AgustaWestland AW139M oraz rosyjskiego RosOboronEksport z Mi-171 (Mieleckie S-70i dla Filipin, 2019-06-07).
Według informacji polskiego MSZ, w 2019 wyeksportowano po trzy śmigłowce S-70i Black Hawk International, zmontowane w kraju, do Tajlandii i USA – w drugim przypadku chodziło o kolejne wiropłaty do zabudowy specjalistycznej w wersji pożarniczej Firehawk (Polski eksport uzbrojenia w 2019, 2020-10-03).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.